چه کار کنیم تا در زمان پیری آلزایمر نگیریم؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، سلامت خبرنگاران : راهکارهای ساده برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر را در ادامه بخوانید. اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود.

چه کار کنیم تا در زمان پیری آلزایمر نگیریم؟

آلزایمر از بیماری های عصبی است. در اثر آلزایمر توانایی های ذهنی بیمار به تدریج تحلیل می رود. آلزایمر ممکن است در هر سنی سراغ فرد بیاید ولی شیوع آلزایمر در پیری بیشتر است. در ادامه راه حلهایی را بیان نموده ایم تا در دوران پیری آلزایمر نگیرید.

به گزارش وبلاگ سروری کیا، آلزایمر بیماری است که هیچ درمان تایید شده ای برای آن وجود ندارد اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که مدیریت سبک زندگی و کاهش فاکتورهای ریسک می تواند مانع ابتلا به این بیماری گردد.

تغییر سبک زندگی مهم ترین عامل در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر است. پیروی از رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، تحرک و فعالیت فیزیکی، اجتناب از استرس و خواب کافی را می توان مهم ترین عوامل در این زمینه دانست. در ادامه 9 راه حل موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به اختصار مورد آنالیز قرار می دهیم.

1- مکالمه به یک زبان دیگر را بیاموزید

به گزارش نشریه Neurology، دوزبانه بودن می تواند مهارت های شناختی را به طور کلی تقویت کند و به طور میانگین پیشرفت این بیماری را به مقدار چهار سال به تاخیر بیاندازد.

2- توان مغزی خود را تقویت کنید

به گفته محققان مرکز آلزایمر راش در آمریکا، افراد سالمندی که به طور مستمر به مطالعه کتاب و روزنامه می پردازند، جدول و معما حل می نمایند یا بازی های فکری انجام می دهند، ریسک ابتلا به آلزایمر را به مقدار 47 درصد کاهش می دهند.

3- از رژیم غذایی مدیترانه ای بهره ببرید

بر اساس تحقیقات دانشگاه کلمبیا، رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، ماهی و چربی های غیراشباع با کاهش 48 درصدی ریسک ابتلا به بیماری های شناختی ارتباط دارد.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می گردد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

4- قهوه بنوشید

به گزارش نشریه Alzheimer Disease افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه مصرف می نمایند، ریسک ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را به مقدار 65 درصد کاهش می دهند.

5- فشار خون خود را کاهش دهید

بر اساس گزارش نشریه American Medical Association Neurology کنترل فشار خون قبل یا در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر می تواند عوارض این بیماری را به تاخیر انداخته و کاهش دهد.

جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان دنیای بهداشت در خصوص فشار خون

-فشار خون یک شرایط جدی پزشکی است که مقدار خطر بروز بیماری های قلبی، مغزی، کلیه و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

- حدود 1.13 میلیارد نفر در سراسر دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم عایدی زندگی می نمایند.

فشار خون بالا دلیل اصلی مرگ زودرس در سراسر دنیا است.

-یکی از مهمترین اهداف بهداشت دنیای در زمینه بیماری های غیرمسری، کاهش فشار خون بالا به مقدار 25 درصد تا سال 2025 میلادی است.

دستورالعمل سازمان دنیای بهداشت برای کاهش فشار خون

-کاهش مصرف نمک به مقدار کمتر از پنج گرم در روز

-مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه

-ورزش منظم

-عدم استعمال دخانیات و مصرف الکل

-اجتناب از مصرف غذاهای چرب

-اجتناب از مصرف چربی های ترانس

-آنالیز روزانه فشار خون

-جلوگیری از استرس

-درمان فشار خون در صورت افزایش

6- اسیدهای چرب مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی سالمون، کولی، مغز گردو و سایر مواد غذایی یافت می گردد، با کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر و کند شدن اختلال های شناختی ارتباط دارد.

7- سیگار نکشید

به گزارش نشریه Archives of Internal Medicine ریسک ابتلای افرادی که در میانسالی سیگار می کشند، به بیماری آلزایمر 157 درصد بیش از افراد غیرسیگاری است. بعلاوه ترک سیگار در سنین پایین تر، به طور کلی موجب کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل می گردد.

8- تحرک داشته باشد

به گفته محققان دانشگاه ایلینوی تمرینات هوازی میانه مانند پیاده روی می تواند اتصالات موجود در مدارهای مغزی را تقویت نموده و قابلیت های شناختی از جمله برنامه ریزی، اولویت بندی، انجام همزمان امور و تدوین استراتژی را بهبود بخشد.

9- استرس خود را کاهش دهید

به گزارش نشریه Neuroscience تجربیات استرس زا در زندگی با تشدید بیماری آلزایمر در ارتباط هستند. با وجود این فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند منجر به بهبود کارنمودهای شناختی و کاهش شدت بیماری آلزایمر گردد.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان دنیای بهداشت در خصوص زوال عقل (منتشر شده در تاریخ 21 سپتامبر 2020)

- زوال عقل سندرمی است که منجر به انحطاط تفکر، حافظه، رفتار و انجام فعالیت های روزمره می گردد.

-گرچه زوال عقل بیشتر در دوران سالمندی عارض می گردد، ولی این اختلال یک بخش طبیعی از پیری نیست.

-در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر در سراسر دنیا به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به 10 میلیون نفر به این آمار افزوده می گردد.

-آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است.

-زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر دنیا است.

-زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و مالی بر مبتلایان دارد، بلکه خانواده و جامعه را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های آلزایمر

بسته به پیشرفت بیماری و شرایط بدنی و محیطی هر فرد، علائم و نشانه های بیماری فرق دارد. ولی به طور کلی می توان علائم آلزایمر و زوال عقل را در سه مرحله مورد آنالیز قرار داد.

مرحله اولیه بیماری

در این مرحله معمولا علائم به تدریج نمایان می شوند، گرچه از جانب بیمار و اطرافیان جدی گرفته نمی شوند. مراحل اولیه این بیماری شامل فراموشی های روزمره، از دست دادن توانایی ردیابی زمان و گم شدن در مکان های آشناست.

مرحله میانه

در این مرحله معمولا افراد با نشانه های زیر روبرو می شوند:

فراموش کردن رویدادهای اخیر و نام افراد

گم شدن در خانه

مشکل در مهارت های ارتباطی

احتیاج به یاری افراد برای امور مختلف

تغییر رفتار از جمله سرگردانی و سوالات مکرر

مرحله پیشرفته بیماری آلزایمر

این مرحله معمولا با وابستگی کامل بیمار به افراد آغاز می گردد و مسائل حافظه در این مرحله کاملا جدی است و بیمار کاملا کم تحرک می گردد. بعضی از علائم دیگر عبارتند از:

غافل شدن از زمان و مکان

مشکل در شناختن اطرافیان

مشکل در راه رفتن

تغییرات رفتاری به ویژه پرخاشگری

منبع: رکنا

به "چه کار کنیم تا در زمان پیری آلزایمر نگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار کنیم تا در زمان پیری آلزایمر نگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید