علت آفت دهان چیست؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، آفت دهان زخم های کوچک و بزرگی هستند که در داخل دهان شکل می گیرند. علت آفت دهان به طور دقیق تعیین نیست.روش هایی برای درمان آفت دهان وجود دارد.

علت آفت دهان چیست؟

احتمالا برای شما هم این مشکل پیش آمده است که با زخم های سفید رنگی در دهانتان روبرو شوید. زخم هایی که بسیار دردناک هستند و چاره ای جز کنار آمدن با آن ها را ندارید. این زخم های کوچک و کم عمق آفت دهان هستند که هنوز علت اصلی بروز آن تعیین نشده است. اگرچه علت آفت دهان تعیین شده نیست اما خوشبختانه روش های طبیعی وجود دارد که به فرایند درمان این زخم های ناخوشایند سرعت می بخشد.

آفت دهان چیست؟

آفت یک زخم دهانی در منطقه زبان، گونه ها ویا لثه ها می باشد. این عارضه در خانم ها شایع تر است. در حدود یک پنجم زنان و مردان جامعه به آفت مبتلا می شوند. زخم های آفتی زمانی ایجاد می گردد که به دلایل ناتعیین سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم های آفتی خواهد بود. آفت در سه شکل عمده وجود دارد که شایع ترین آنها آفت های کوچک (مینور) با شیوع 80٪ و آفت های عظیم (ماژور) با شیوع حدود 10٪ و 10٪ بقیه نیز به صورت تبخال شکل دیده می گردد. علائم آفت محدود به دهان هستند و بیمار علائم عمومی (مانند تب) ندارد. علامت اصلی درد یا سوزش در محل آفت است. ممکن است درد با برخی غذاها و آشامیدنی ها (مانند اسیدها) تشدید گردد. با بهبود زخم، درد نیز کاهش می یابد.

علت آفت دهان چیست؟

علت آفت دهان به صورت دقیق هنوز تعیین نیست. در آفت های مکرر معمولا ریشه هایی از سابقه خانوادگی دیده می گردد. تغذیه نادرست علت آفت دهان و یکی از عوامل مستعد نماینده بروز آن است. مصرف مقدار کم ویتامین ب که در سبزیجات و میوه ها موجود است، کاهش مصرف غذاهایی که منبع آهن می باشند از جمله گوشت و تخم مرغ، بیماری کم خونی و سنین بلوغ به ویژه در دختران، عوامل مستعد نماینده بروز بیماری آفت دهان می باشند.
  • استرس های عاطفی یا جسمانی، اضطراب یا ناراحتی و عصبی بودن پیش از عادت ماهانه می تواند علت آفت دهان باشد.
  • آسیب به مخاط دهان بر اثر فشار موضعی دندان های مصنوعی، غذاهای داغ، مسواک زدن خشن و با شدت یا کار دندانپزشکی
  • آزردگی و تحریک ناشی از خوراکی هایی مثل شکلات، غذاهای ترش و اسیدی (سرکه) و غذاهای دودی، آجیل ها یا چیپس های نمک زده شده، گردو، فندق، پسته، پنیر و بادمجان
  • کمبود آهن و اسیدفولیک و ویتامین ب2
  • اختلالات هورمونی در خانم هایی که قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می نمایند را هم می توان علت آفت دهان به حساب آورد.
  • خمیر دندان های حاوی سدیم لوریل سولفات نیز می توانند علت آفت دهان باشند.
  • آلرژی به برخی مواد غذایی هم در این مورد بی تاثیر نیست.
  • برخی داروها مثل داروهای جایگزین نیکوتین که برای ترک سیگار استفاده می گردد یا ضدالتهاب های غیراستروییدی مثل ایبوپرفن نیز می توانند علت آفت دهان باشند.

چطور می توان از بروز آفت دهان پیشگیری کرد؟

کمبود عنصر روی در افراد مبتلا به آفت عودنماینده گزارش شده است. استفاده منظم از نخ دندان و مسواک، مصرف ویتامین ب، حفظ بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه های مناسب و آب نمک از بروز این بیماری جلوگیری می نماید.

روش های درمان آفت دهان

آفت خودبه خود خوب می گردد و معمولاً احتیاجی به درمان ندارد. برای آفت اگر درمانی صورت بگیرد معمولاً به منظور کاستن از درد و التهاب و استرس و جلوگیری از اضافه شدن عفونت ثانویه به آن است.
  • رعایت بهداشت دهان
  • برطرف کمبودهای ویتامینی و املاح سرمی همچون ویتامین ب12، آهن و اسید فولیک و پرهیز از غذاهای آلرژی زا
  • استفاده از داروهای بی حس نماینده موضعی همچون لیدوکائین و یا دیفن هیدرامین
  • استفاده از آنتی بیوتیک موضعی مانند کلرهگزیدین، بنزیدآمین یا پرسیکا
  • مصرف مرتب و روزانه ماست، گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن به سبد غذایی می تواند به درمان آفت دهان یاری کند
  • خوردن موادی همچون جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چربی، لوبیای خشک، حبوبات، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و پهن و زرده تخم مرغ که بهترین منابع آهن هستند در بهبود این مشکل موثر است.
  • مصرف سیب و خرمالو نیز در درمان آفت دهان تأثیرگذارند
  • افراد مستعد آفت دهان باید از مصرف غذاهای تند و سخت اجتناب نمایند
  • افراد مبتلا و یا مستعد به آفت دهان باید از مصرف غذاهای کنسرو شده تند و غذاهای دارای سفتی بیش از حد اجتناب نمایند

توجه:

8 درصد افرادی که آفت می زنند معتقدند مصرف مغزها باعث آن بوده و 15 درصد افراد معتقدند مصرف مغز و میوه های خشک سبب تشدید آفت های دهانی در آن ها می گردد.

روش های طبیعی درمان آفت دهان

به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر بار دو فنجان آب کافی است (یکی سرد، دیگری گرم). این روش درمان آفت دهان بسیار ساده و در دسترس است.

تانن موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی نماینده دارد و برای درمان آفت دهان موثر است.

برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید، هر بار می توانید سه تا پنج برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت دهان ادامه دهید.

مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان شویه تا درمان آفت دهان بهره ببرید. بهتر است این محلول را صبح ها بهره ببرید.

آب آلوئه ورا را 2 تا 3 بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم ها ادامه دهید.

خوردن آب پرتقال تازه می تواند به درمان زخم آفت یاری کند. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C است. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و استفاده روزانه آن، ویتامین C مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید.

پیاز را به شکل خام بخورید. می توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن بهره ببرید. پیاز به دلیل داشتن سولفور در درمان آفت دهان بسیار مؤثر است.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ سروری کیا

منبع: setare.com

به "علت آفت دهان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت آفت دهان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید