کمبود گاز مایع دغدغه این روزهای اهوازی ها، گاز مایع سهم خانواده ها یا خودروها؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، تولید و توزیع گاز مایع در خوزستان 3 برابر میزان مورد نیاز است، اما طی چند وقت اخیر با کمبود روبرو و صفوف طولانی خرید کپسول تشکیل شده، علت چیست؟

کمبود گاز مایع دغدغه این روزهای اهوازی ها، گاز مایع سهم خانواده ها یا خودروها؟

به گزارش از ، مدتی است که خبر کمبود کپسول گاز مایع در خوزستان به موضوعی مهم برای افراد نیازمند به آن تبدیل شده است و مشاهده صف های طولانی در برخی شهر های استان نیز نشان از اهمیت این محصول دارد.

خودرو های بسیاری وجود دارد که در کارگاه های غیر استاندارد و البته غیر مجاز به امکان استفاده از کپسول گاز ال پی جی تجهیز شده اند که این اقدام به منظور مصرف کمتر بنزین بوده و پس از 3 برابر شدن قیمت این سوخت در آبان ماه پارسال، افزایش هم یافته است.

بسیاری از خانوار ها در مناطق روستایی و کوهستانی در شهرستان هایی همچون ایذه، لالی، اندیکا و باغملک برای تامین غذای روزانه خود از کپسول های ال پی جی استفاده می نمایند. گرچه پس از انقلاب گسترش شبکه های برق و افزایش لوله کشی های آب و گاز به مناطق مختلف از جمله نواحی محروم در اولویت ها قرار گرفت، اما همچنان نیز روستا های فراوانی وجود دارد که فاقد شبکه گاز رسانی هستند و بنابراین برای تامین سوخت خود و طبخ غذا مجبور به استفاده از کپسول های گاز هستند.

نعمت اله نجفی، مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در عرضه گاز مایع وجود ندارد، گفت: کپسول های ال پی جی برای استفاده در مناطق محروم و فاقد گاز کشی هستند و یکی از دلایل صف های طویل ایجاد شده طی چند وقت اخیر به دلیل استفاده در موارد غیر بوده است.

او با تاکید بر این مسئله که تحویل گاز مایع از سوی شرکت های تولید نماینده متوقف نشده، افزود: پخش گاز مایع به صورت روزانه در مناطق مختلف خوزستان به خصوص نواحی شمال شرقی آن انجام می گردد. بیشتر روستا ها در این ناحیه از استان لوله کشی گاز ندارند، اما تا زمانی که مسئله انحراف در پخش گاز مایع در استان خوزستان برطرف نگردد، همچنان نیز صفوف طولانی پا بر جا خواهند بود.

نجفی بیان داشت: میزان گاز مایع که ماهانه از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی توزیع می گردد، 7 هزار و 500 تن است که 3 برابر نیاز خانواده ها در مناطق فاقد گاز لوله کشی است. 57 هزار خانوار در روستا ها و شهر های استان لوله کشی گاز ندارند و نیاز آنان نیز 2 هزار و 500 تن گاز است که قیمت نهایی هر کپسول 97 هزار ریال حساب می گردد.

به منظور پیگیری مسئله کمبود گاز مایع در خوزستان تصمیم گرفتیم مسئله را از مسئولان مربوطه پیگیر شویم. نعمت اله نجفی، مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) مدتی پیش با عنوان کردن این مسئله که خودرو های های مجهز به مصرف سوخت گاز مایع خطر ناک هستند، گفت: استفاده از این گاز باید در خودرو ها متوقف گردد، زیرا این سوخت متعلق به افراد و خانوار هایی است که سکونتگاه آنان فاقد لوله کشی گاز است.

هر چند برخی از افراد قبول دارند این گاز برای خودرو خطرناک است، اما استفاده می نمایند.

جوانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نزدیک به 2 سال از سکته پدرم می گذرد. پیش از آن با همین خودرو مسافرکشی می کرد، اما یک روز در ماشین بی هوش شد سپس به بیمارستان منتقل و دیگر هرگز نتوانست به شرایط عادی زندگی خود بازگردد.

او در ادامه افزود: یک مادر دارم با یک خواهر و یک برادر کوچک تر از خودم، بنابراین به عنوان پسر ارشد خانواده مسئولیت سرپرستی را بر عهده گرفتم و با خودروی پدرم مشغول به مسافر کشی شدم، اما صادقانه بگویم دخل و خرج ما کفاف زندگی مان را نمی دهد بنابراین پس از گران شدن ناگهانی بنزین در آبان ماه سال پیش، در یک کارگاه، ماشین خود را مجهز به مصرف سوخت گاز مایع کردم و اکنون نیز اینجا در صف منتظر خرید آن هستم. گرچه کارم خطرناک است، اما اگر مصرف این سوخت برای خودرو ممنوع گردد، ما نیز فقیر تر می شویم!

محمد امین یکی از افرادی که در صف منتظر خرید گاز مایع بود و باید دستکم هفته ای یکبار اقدام به خریداری این سوخت نماید، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: من به تازگی ازدواج کرده ام و پیروز شدم با دارایی ام خانه ای در همین محله دست و پا کنم، اما این ناحیه فاقد شبکه گاز رسانی است و برای پخت و پز مجبوریم از گاز ال پی جی استفاده نماییم.

مرضیه زنی با یک بچه در بغل که به یکی از مراکز فروش گاز مایع مراجعه کرده، اما با در بسته روبرو شده،نیز گفت: نزدیک به یک هفته است که به دنبال کپسول گاز هستم، اما کمیاب شده و به هر کجا رفته ام می گویند نیست! اگر هم باشد هر کپسول 30 هزار تومان به فروش می رسانند که برای من اصلا به صرفه نیست.

شایان ذکر است که به گفته مسئولان قرار بود از شهریور ماه امسال توزیع گاز مایع به صورت هدفمند و بر اساس نیازمندی افراد به آن ها عرضه گردد. به همین منظور نیز سامانه ای راه اندازی شده تا افراد نیازمند در آن ثبت نام نمایند و کپسول را دریافت نمایند، اما پس از سهمیه بندی بنزین و راه اندازی سامانه سدف، همچنان نیز مشکل تامین کپسول گاز وجود دارد.

گزارش از ساسان ناصری زاده

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کمبود گاز مایع دغدغه این روزهای اهوازی ها، گاز مایع سهم خانواده ها یا خودروها؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود گاز مایع دغدغه این روزهای اهوازی ها، گاز مایع سهم خانواده ها یا خودروها؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید