بازگشت تدریجی جایگاه های سوخت به مدار

به گزارش وبلاگ سروری کیا، از حدود ساعت 11 ظهر دیروز چهارم آبان ماه سوخت رسانی در جایگاه های کشور با اختلال روبرو شد. قطع سامانه هوشمند سوخت در روز گذشته، چند ساعتی پمپ بنزین های کشور را تعطیل کرد؛ به طوری که در این مدت از حدود 3 هزار و 900 جایگاه سوختی که برای عرضه بنزین در کشور وجود دارد، فقط تعداد محدودی توان عرضه بنزین داشتند؛، آن هم به صورت آفلاین و با نرخ آزاد.

بازگشت تدریجی جایگاه های سوخت به مدار

کاربران در فضای مجازی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از احتمال هک شدن سامانه گزارش می دادند. اما شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان متولی اصلی با انتشار اطلاعیه ای این مسائل را تکذیب کرد.

در نخستین اطلاعیه این شرکت نوشته شده بود: به اطلاع هموطنان عزیز می رساند به علت بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت، به طورموقت امکان سوخت گیری در بعضی از جایگاه های عرضه سوخت با اختلال روبرو شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال اجرا است؛ بنابراین تا برطرف مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری نمایند. ضمناً پیرامون تأمین بنزین و نفت گاز در جایگاه ها مسئله ای وجود ندارد و فرآورده به مقدار کافی در انبارهای نفت و جایگاه ها وجود دارد و هیچ گونه نگرانی در این خصوص متصور نیست. ضمناً شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز به شدت تکذیب می گردد.

بعلاوه احمد وحیدی، وزیر کشور اظهار داشت: اختلال در ارائه خدمات در بعضی از پمپ های بنزین ناشی از اشکالی فنی و سامانه ای است و به زودی برطرف می گردد. وحیدی نیز تأکید کرد: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند. سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در ساعات میانی روز چندین بار و در گفت و گوهای متفاوتی تأکید کرد که این اختلال به هیچ عنوان به سبب هک سامانه نیست و مشکل فنی بوده است.

فاطمه کاهی در ساعت 14 روز گذشته نیز بیان نمود که موضوع حمله سایبری رد می گردد و کمیته ای در حال آنالیز علل هستند. او اشاره نمود که فرایند اتصال مجدد جایگاه ها به سامانه در حال اجرا است؛ اما راه اندازی جایگاه ها حتی برای سوخت گیری با نرخ دوم و آزاد نیز فرایندی طولانی است و از آنجایی که احتیاج به حضور فیزیکی کارشناسان و متخصصان سامانه است، چند ساعتی طول می کشد. به این ترتیب تا ساعت 16 روز گذشته حدود 30 الی 40 درصد از جایگاه های سوخت سراسر کشور دوباره به مدار بازگشتند، البته به صورت دستی: یعنی با بنزین نرخ آزاد 3 هزار تومانی و همچنان جلسات کمیته مدیریت بحران ادامه داشت.

سخن گوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در ساعت 16 دیروز نیز اظهار داشت که در تلاشیم تا مشکل فنی سامانه هوشمند سوخت هرچه سریع تر برطرف گردد تا امکان دریافت بنزین به نرخ یارانه ای نیز امکان پذیر گردد. او تأکید کرد که اتصال پمپ بنزین ها به سامانه هوشمند سوخت و فعال شدن کارت های سوخت زمان بر است و ممکن است که یک روز دیگر نیز طول بکشد. در این مدت شرکت پخش فراورده ای نفتی ایران هرگونه حمله سایبری را تکذیب می کرد و این اتفاق را اختلالی در سامانه می دانست.

در همین حال خبر منتشر شد که اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت گیری در پمپ بنزین ها ناشی از حمله سایبری بوده است. جزئیات این حمله سایبری و منشأ آن در دست آنالیز است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع بندی نهایی منتشر خواهد شد. کارشناسان فنی در حال برطرف مشکل ایجاد شده هستند. درنهایت در ساعت 18 روز گذشته مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه ای حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور را تأیید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هموطنان گرامی می رساند، ساعت 11 صبح روز سه شنبه چهارم آبان ماه 1400 مرکز افتا گزارشی در مورد حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام نموده است و به تبع آن جایگاه ها در ارائه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند. علی فروزنده، سخن گوی وزارت نفت، درمورد شرایط سهمیه ها در این شرایط اظهار داشت: این اطمینان را به مردم می دهم که هیچ مسئله ای برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد.

امین رضانواز، سخن گوی صنف جایگاه داران سوخت کشور نیز در گفت و گویی تلویزیونی گفت: مشکل پیش آمده در جایگاه های سوخت مسئله ای نرم افزاری است. تمامی متخصصان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در حال کار هستند. زمانی برای برطرف مشکل قابل پیش بینی نیست، اما مسئله ای برای سوخت گیری با نرخ آزاد وجود ندارد و مردم از هجوم به جایگاه ها خودداری نمایند.

محسن منصوری، استاندار تهران نیز ظهر دیروز با اشاره به فروش نقدی بنزین گفت: مشکل نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت به وجود آمده است که دراسرع وقت حل می گردد. البته با وجود مسائل سامانه، فروش بنزین آزاد به صورت نقدی در جایگاه های سوخت انجام می گردد.

در همین حال، مسئله ازکارافتادگی پمپ های بنزین در روز گذشته مربوط به کمبود سوخت نبود؛ به طوری که یک مقام مطلع تأکید کرد که سوخت به مقدار کافی وجود دارد و حتی بحث افزایش قیمت نیز مطرح نیست. تا زمان تنظیم نهایی این گزارش هنوز جلسه کمیته مدیریت بحران تمام نشده بود و نتیجه این نشست اطلاع رسانی نشده بود.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ سروری کیا بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "بازگشت تدریجی جایگاه های سوخت به مدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت تدریجی جایگاه های سوخت به مدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید