بذرهای هیبریدی به کشاورزی رونق بخشیدند

به گزارش وبلاگ سروری کیا، فناوری فراوری بذرهای هیبریدی به وسیله پژوهشگران کشور و کشورمان زمینه بهره برداری بعضی محصولات سبزی و صیفی را بر مبنای آن شروع کر ده اند.

بذرهای هیبریدی به کشاورزی رونق بخشیدند

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ سروری کیا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیداحمد حسینی مسئول واحد فناوری های نوین شرکت کشت و صنعت جوین گفت: ما کار خود را با چهار رقم فلفل دلمه ای و دو رقم خیار آغاز کردیم و با حمایت های معاونت علمی و فناوری، وارد فاز فراوری بذرهای هیبرید سبزی و صیفی شدیم.

وسعه بر روی محصولات دیگر

این پروژه با فلفل دلمه ای و خالص سازی لاین برای خیار آغاز شد که هم اکنون شرکت کشت و صنعت جوین غیر از این دو محصول، بر روی بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه و ذرت های رنگی در حال تحقیق و پژوهش است.

در این روش، غیر از تعدد محصول، در خود محصولات نیز تنوع زیادی داریم مثلا در خیار، ما با انواع مختلفی چون نوع سالادی، مینی، استاندارد یا تازه خوری و خاردار، در رنگ بندی و مقدار های مختلف روبرو هستیم.

در فلفل، غیر از نوع دلمه ای، فلفل های کاپی، شمشیری، تند و دلمه تایپ ها با رنگ بندی زرد، نارنجی، قرمز و سبز به عمل می آید.

در گوجه فرنگی نیز مدل های محلی، چین دار، زیتونی، گرد و خوشه ای، با رنگ بندی مختلف قرمز، شکلاتی، مشکی و زرد، در دستور کار قرار گرفته است.

تقلیل زمان کشت

در خربزه و هندوانه نیز مدل های مختلفی در دست فراوری است. اینها بذور هیبریدی هستند که باید لاین ها برای آنها خالص شوند که این فرایند، در حالت عادی، 6 تا 7 سال زمان می برد. شرکت کشت و صنعت جوین با تکنیک هایی، این زمان را کاهش داده به طوری که به وسیله کشت کلاسیک، این زمان تا 3 سال و به وسیله کشت آزمایشگاهی، این زمان به یک سال تقلیل یافته است. محصولاتی که از این بذرهای هیبریدی به عمل می آیند، دارای عملکرد بیشتری بوده و مقاومت بهتری در برابر بیماری و انواع آفات دارند. ضمن اینکه از سازگاری مطلوب تری با شرایط آب و هوایی برخوردار هستند. این فرآیند، یک کار فصلی محسوب می گردد که بیشتر در بهار مورد توجه است. در این پروژه، حدود 40 نفر مشغول به کار هستند.

پروژه ای هزینه بر با دقت زیاد

بزرگ ترین مشکل این حوزه، بحث تنوع محصولات است. بازار، رنگ بندی و تیپ های مختلفی را می پسندد که کار بر این مقوله، بودجه، نیرو و فضای بسیاری را می طلبد. هم اکنون حدود 95 محصولات بازار، خارجی است و این شرکت درصدد است تا با توسعه این حوزه، حضور قدرتمندی در بازار داخلی داشته و احتیاج کشورمان را تامین کند.

شرکت کشت و صنعت جوین به عنوان بزرگ ترین کشت و صنعت خصوصی کشور، برخی محصولات بذر هیبریدی مانند فلفل دلمه ای، هندوانه و خربزه را به فراوری رسانده و در برخی محصولات دیگر نیز در مرحله خالص سازی لاین واقع شده است.

حسینی با بیان اینکه فراوری بذر هیبرید، خیلی هزینه بر بوده و در عین حال، دقت زیادی می خواهد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر حمایت های معنوی فراوانی که از ما به عمل آورد، تسهیلات 6 میلیارد تومانی در اختیار ما قرار داد که این یاری سبب شد تا پس از طرح فلفل دلمه ای و خیار، هیات مدیره قانع گردد که به سمت فراوری بذور هیبرید سبزی و صیفی برود چون حرکت معاونت علمی، بیانگر احتیاج کشور بود و ما باید این احتیاج را تامین کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "بذرهای هیبریدی به کشاورزی رونق بخشیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بذرهای هیبریدی به کشاورزی رونق بخشیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید