تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی، رونمایی از فخر توسعه روستایی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، آیین نکوداشت اندیشمند فرزانه، عبدالرضا رکن الدین افتخاری، استاد برنامه ریزی جغرافیایی و رییس اسبق پژوهشکده گردشگری که در دهه های اخیر کوشش بی وقفه ای را در تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی داشته با حضور پیشکسوتان، پژوهشگران و فعالان این حوزه به همت گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید.

تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی، رونمایی از فخر توسعه روستایی

غلام حیدر ابراهیم بای سلامی نماینده حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و توریستی در این مراسم گفت: تجلیل از استادان و صاحبان علم و بزرگان مانند حفظ ستون های تخت جمشید است زیرا که اگر نبودند این انسانهای فرهیخته هیچ وقت این بناهای بزرگ به وجود می آمدند.

او با بیان اینکه نیمی از میراث فرهنگی گرانبهای ایران زیر خاک است زیرا که کمتر در خصوص آنها تحقیق نموده ایم توضیح داد: باید همانند کشورهای همسایه که با وجود دارایی های اندک میراث فرهنگی، به جذب توریست می پردازند، برای رونق این صنعت کوشش کنیم و روینمودهای نوآورانه مبتنی بر فناوریهای نو را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.

بای سلامی اضافه کرد: دولتی را ندیدم که در اندیشه توسعه و رفاه مردم ایران نباشد ولی اینکه تا چه میزان به حرف اندیشمندان حوزه توریستی توجه شده نکته مورد تأمل است؛ کشورهایی که در صنعت توریستی پیروز تر عمل نموده اند از ظرفیت محققان و اساتید این حوزه استفاده نموده اند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و توریستی اظهارکرد: با استاد افتخاری در دانشگاه تربیت مدرس آشنا شدم زمانیکه دکتر سید جواد طباطبایی آنجا تدریس می کردند و ما در محضر ایشان با مقوله میراث فرهنگی ایران از روینمودهای و جهات مختلف آشنا شدیم.

او توضیح داد: تمرکز فعالیت های افتخاری بر پایه برنامه ریزی روستایی بود و از وی مقالات زیادی در این حوزه به چاپ رسیده است.

در ادامه این مراسم، مجتبی جاویدان عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با ابراز خرسندی از حضور در جمع اندیشمندان حوزه جغرافیا و توریستی گفت: در سال 1370 در مقطع کارشناسی ارشد با استاد افتخاری آشنا شدم و ایشان چراغ راه من بودند برای اینکه از علم، اخلاق و عملشان بیاموزم.

استادیار گروه آموزشی جغرافیا و برنامه ریزی توریستی، با اشاره به بعضی از ویژگی های اخلاقی استاد رکن الدین افتخاری نظیر شجاعت، صداقت، حق شناسی، اعماد، اخلاق مداری، عدالت محوری و... اعلام کرد: رویکرد جامعه محوری که از یک معلم و استاد دانشگاه می توان انتظار داشت در وجود استاد افتخاری درخشان است و ایشان به مفهوم انسان کامل که در ادیان و اندیشه های مختلف وجود دارد قائل اند.

جاویدان، برقراری پیوند میان رشته های مختلف، توزیع عدالت در سطح فردی، مکانی و سرزمینی، مشارکت جویی و مشارکت پذیری، توجه به حقوق انسانی، شهروندی و محیط زیست، فراوری علم و... را از ویژگی های حرفه ای استاد افتخاری برشمرد و گفت: او هیچ گاه تنها مصرف کننده علم نبود و به فراوری علم می پرداخت و همیشه خرد جمعی را مبنای تصمیم گیری قرار می داد.

بهار بیشمی عضو هیأت علمی گروه توریستی پژوهشگاه میراث فرهنگی و توریستی نیز در این مراسم گفت: از اتفاقات خوب زندگی حرفه ای ام ریاست استاد افتخاری بر این مرکز بود زیرا که ایشان انسانی مهربان و مدیری جدی بودند.

او با اشاره به بعضی از ویژگی های رکن الدین افتخاری به تأکید او بر کاربردی سازی علوم اشاره نمود و اضافه کرد: کار با استاد افتخاری هر روز کلاس درس نوی را به روی ما می گشود به طوری که پس از گذران دانشگاه دوباره در محضر ایشان توریسم را آموختیم.

در ادامه این مراسم علیرضا انیسی عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی میراث فرهنگی و توریستی با ابراز خرسندی از حضور 3 نسل از استادان، شاگردان و دانشجویان استاد رکن الدین افتخاری در این مراسم گفت: این موضوع نشان می دهد که پاسداشت و نکوداشت اساتید و پیشکسوتان تا چه میزان اهمیت دارد.

او با اشاره به اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی و توریستی، تنها نهاد حاکمیتی در این حوزه و موظف به انجام تحقیق است ابراز امیدواری کرد با یاری و کوشش همکاران و فعالان این حوزه موضوع توریستی در ابعاد مختلف مورد پژوهش بیشتری قرار گیرد.

انیسی با ابراز تأسف از اینکه موضوع توریستی در ایران هنوز پا نگرفته و بشکل یک شعار مطرح است اظهار کرد: ما به عنوان یک نهاد پژوهشی باید یاری کنیم در سایه انجام پژوهش های کاربردی، مسئولان تصمیمات درست و مفید برای این حوزه بگیرند زیرا که ما در این حوزه رقبای زیادی داریم.

در ادامه این مراسم از کتاب فخر توسعه روستایی، آراء و اندیشه های علمی عبدالرضا رکن الدین افتخاری از منظر شاگردان استاد که به اهتمام مهدی پورطاهری و سید علی بدری به وسیله خانه اندیشمندان علوم انسانی به چاپ رسیده رونمایی شد.

گفتنی است، عبدالرضا رکن الدین افتخاری افتخاری یکی از اندیشمندان علوم جغرافیایی است که در دهه های اخیر کوشش بی وقفه ای را در تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی داشته است.

او در سال 1398 جزو 5 نفر از دانشمندان پراستناد دنیا اسلام معرفی گردید و در سال 1400 نیز به افتخار کسب استاد نمونه کشور نائل آمد از وی تا کنون بیش از 200 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و بین المللی به چاپ رسیده و بیش از 40 عنوان کتاب تألیف و منتشر شده است.

استاد افتخاری در حوزه های پژوهشی همانند اقتصاد فضایی ایران، برنامه راهبردی فضای توریستی، مدیریت توسعه پایدار روستایی و برنامه ریزی راهبردی فضایی علاقه مندی وافری داشته و آثار پژوهشی فراوانی نیز در این حوزه ها نگاشته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی، رونمایی از فخر توسعه روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیق دانش جغرافیا در حوزه مطالعات اسنادی و کاربردی توسعه و برنامه ریزی روستایی، رونمایی از فخر توسعه روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید