دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت

به گزارش وبلاگ سروری کیا، در بیشتر مواقع قرار گرفتن در معرض هوای سرد مهم ترین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت است. گاهی اوقات هم خرابی قطعات علت دیر روشن شدن موتور سیکلت است که باید هر چه زودتر تعمیر شوند.

دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت

اگر شما هم در زمستان با این مشکل روبرو هستید و در پی علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه آنالیز می کنیم که چرا موتور سیکلت دیر روشن می گردد؟

آنالیز علت دیر روشن شدن موتور سیکلت و چگونگی تعمیر آن

چه موتورسوار با تجربه باشید یا تازه کار پیدا کردن پاسخ این سوال می تواند نگران کننده باشد که چرا موتور سیکلت گاهی مواقع روشن نمی گردد؟ با این که موتورسیکلت ها وسایل نقلیه ساده ای هستند اما پیدا کردن علت دیر روشن شدن موتور سیکلت هنوز هم کمی سخت است.

در این بخش از مقاله می خواهیم علت دیر روشن شدن موتور سیکلت و راه های تعمیر خرابی ها احتمالی را با هم آنالیز کنیم:

1.خرابی باتری

باتری خراب احتمالاً شایع ترین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت با استارت است. بسته به باتری موتور اگر کمی ولتاژ به جای مانده باشد شاید بتوانید سوئیچ را بچرخانید و چشمک زن را روشن کنید. اما چرخاندن سوئیچ اغلب به کندی انجام می گیرد.

اگر باتری موتورسیکلت برای مدتی استفاده نگردد ظرفیت ولتاژ خود برای تامین انرژی را از دست می دهد. اگر باتری موتور سیکلت شما کاملاً از کار افتاده باشد وقتی بخواهید آن را روشن کنید اصلا صدایی ایجاد نمی نماید. خرابی باتری اولین ترین علت بد روشن شدن موتور سیکلت شما است.

برای تعمیر باتری موتور سیکلت از مولتی متر بهره ببرید و آن را روی ولتاژ DC روشن کنید. آن را روی تنظیم 20 ولت جریان مستقیم قرار دهید. حالا لیدهای جداگانه را روی دو پایه باتری قرار دهید.

اگر عدد نزدیک یا کمتر از 12 ولت را نشان داد باتری را شارژ و دوباره موتورسیکلت خود را روشن کنید. اگر مولتی متر عدد بسیار پایینی دارد مثلاً 9 ولت یا کمتر باتری موتور شما از کار افتاده و باید باتری نوی خریداری کنید.

برای مطالعه چک فهرست نکات تعمیر و نگهداری موتور سیکلت کلیک کنید.

2. علت دیر روشن شدن موتور سیکلت؛ کثیفی کاربراتور

خراب یا کثیف شدن کاربراتور مهم ترین علت بد روشن شدن موتورسیکلت انژکتوری است. رسوبات و کثیفی در سیستم سوخت موتور جمع می شوند. با گذشت زمان، مقدار کثیفی افزایش می یابد و راه های عبور سوخت را مسدود می نماید.

راه های زیادی برای تشخیص خرابی یا کثیفی کاربراتور موتور سیکلت وجود دارد. برای اینکار ابتدا هوای ورودی را خارج کنید، استارت را فشار دهید و مایع استارت را مستقیماً داخل کاربراتور بریزید.

اگر برای چند ثانیه آغاز به کار کرد و دور آن بالا رفت، به این معنی است که کاربراتور کثیف شده است.

برای برطرف کثیفی کاربراتور که مهم ترین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت است باید ورودی هوا را بردارید و کاربراتور را از موتور جدا کنید. قبل از جداسازی حتماً عکس بگیرید تا بدانید چگونه آن را دوباره سر هم کنید. در صورت احتیاج، قطعات را برچسب بزنید.

برترین راه برای تمیز کردن کاربراتور و برطرف علت دیر روشن شدن شدن موتور سیکلت این است که تمام قطعات را در تمیز کننده اولتراسونیک خیس کنید. با این کار سوخت و کثیفی که در قسمت های مختلف انباشته شده اند را به راحتی از بین می برید.

البته می توانید کاربراتور را با دست هم تمیز کنید اگرچه به مقدار تمیز کننده اولتراسونیک مؤثر نخواهد بود. می توانید آن را در آب گرم و مایع خیس کنید و سپس بشویید. حتما سوراخ های جت را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ گرفتگی وجود ندارد. برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت کلیک کنید.

3. سوختن فیوزها

سوختن فیوزها یکی از چندین علت بد روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد محسوب می گردد. اگر فیوزها سوخته باشند وقتی بخواهید موتورسیکلت را روشن کنید صدایی طبیعی خواهد داشت اما روشن نمی گردد.

حتی ممکن است با ورود مایع استارت به کاربراتور باز هم تفاوتی ایجاد نکند چون فیوز قادر به ارسال جرقه به شمع برای احتراق نیست. سوختن فیوز به طور کلی به این معنی است که در جایی سیم اتصال زمین به درستی عمل نمی نماید.

گاهی اوقات شخصی سعی می نماید چراغ های یا بوق را سیم کشی کند و سیم اشتباهی را در جایی قرار می دهد.

اگر سیم مثبت مستقیماً به زمین متصل باشد آمپر آن برای فیوز بسیار زیاد است. بنابراین باعث سوختن فیوز برای محافظت از باتری و سیم کشی و بد روشن شدن موتور می گردد.

برای برطرف علت دیر روشن شدن موتور سیکلت فیوز اصلی را چک کنید و ببینید سوخته است یا نه. اگر مواد سیاه رنگی روی فیوز دیدید یا سیم های داخل فیوز قطع شده اند قطعا فیوز سوخته است.

در صورت لزوم فیوز را تعویض کنید. برای تعویض فیوز می توانید به تعمیرگاه موتور سیکلت مراجعه کنید.

4. سرمای بیش از حد

سرما علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در انواع دارای کاربراتور است. البته سرما معمولاً موتورسیکلت هایی با سیستم تزریق سوخت را تحت تأثیر قرار نمی دهد. در هوای سرد به نظر می رسد موتورسیکلت در حال روشن شدن است، اما صدای چرخش کندتر از حالت عادی است.

بنزین وقتی با هوا در دمای سرد مخلوط می گردد کاملاً تبخیر نشده و بنابراین احتراق به درستی انجام نمی گیرد. همین اتفاق می تواند علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد باشد.

گاهی اوقات تجمع یخ در داخل کاربراتور موتور سیکلت باعث می گردد مخلوط سوخت و هوا از بعضی از قسمت های آن عبور کند. زمانی که موتور در دمای ایده آل یعنی بالاتر از دمای انجماد باشد، سوختن گاز آسان تر صورت می گیرد.

برای برطرف این مشکل در صورت امکان، موتورسیکلت خود را به گاراژ یا سوله ای سرپوشیده که دارای خروجی است ببرید. بخاری برقی را روشن کنید و آن را مستقیماً روی موتور و کاربراتور حداقل به مدت 20 دقیقه نگه دارید. با این کار موتور به مقدار ای حرارت می بیند تا روشن گردد.

تا حد امکان سعی کنید موتورسیکلت خود را همواره بپوشانید یا آن را در جایی سرپوشیده نگهداری کنید. با این کار از ورود هوای سرد و گرد و غبار جلوگیری خواهید کرد.

5. علت دیر روشن شدن موتور سیکلت؛ خرابی شمع

یکی دیگر از دلایل و علت دیر روشن شدن موتور سیکلت خرابی شمع است. وقتی شمع موتور در شرف خراب شدن است، موتور سیکلت ضعیف کار می نماید.

در نهایت وقتی شمع به طور کامل خراب شد، موتورسیکلت شما دیگر روشن نمی گردد. خرابی شمع هم می تواند علت دیر روشن شدن موتور سیکلت باشد. تعویض شمع ها مشکل را حل خواهد نمود.

شمع ها ممکن است به دلایل مختلف خراب شوند. اول اینکه ممکن است روکش سرامیکی ترک خورده باشد. زمانی که شمع ترک خورده نصب می گردد جرقه کمترین مسیر مقاومت را از میان ترک پیدا می نماید. بنابراین موتور به سختی روشن می گردد.

گاهی شکاف بین الکترود مرکزی و الکترود جانبی (یا فاصله بین دو نقطه انتهای شمع) به درستی تنظیم نشده است. این فاصله به وسیله سازنده معین می گردد و باید فاصله مشخصی باشد تا جرقه آن به درستی انجام گردد. اگر خیلی دور یا نزدیک باشد، جرقه درستی نخواهد داشت.

خوشبختانه تعمیر شمع آسان است. فقط کافیست شمع های نو خریداری کنید. زمان تعویض شمع موتور بهتر است شمع های دیگر را هم تعویض کنید حتی اگر ضرورتی نداشته باشند. این کار باعث می گردد موتور سیکلت شما روان تر کار کند.

6. گرفتگی انژکتور

گاهی موتور به درستی استارت می زند و باک آن پر از بنزین است اما روشن نمی گردد. در این شرایط احتمالاً گرفتگی انژکتور سوخت علت دیر روشن شدن موتور سیکلت شما است. برای حل مشکل می توانید انژکتورهای سوخت را به صورت دستی آنالیز کنید.

اگر کثیف و گرفتگی مشاهده کردید به این معنی است که باید تمیز یا تعویض شوند. گرفتگی انژکتور معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که موتور سیکلت خود را برای مدتی طولانی روشن ننموده باشید.

در این صورت بنزین به صورت بافت ژل مانند می گردد و انژکتورها را مسدود می نماید و مانع عبور سوخت می گردد. برای تمیز کردن انژکتورهای سوخت می توانید از محلول مخصوص یا حتی ابزار ویژه این کار بهره ببرید.

اما از آنجایی که انژکتورهای سوخت عموماً مقرون به صرفه قیمت هستند می توانید به جای خرید ابزار برای تمیز کردن آنها، پول خود را صرف خرید انژکتورهای نو کنید.

7. خرابی کویل احتراق

خرابی سیم پیچ احتراق یکی دیگر از چندین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت به شمار می رود. خرابی کویل باعث می گردد موتور سیکلت شما گردش جرقه ضعیفی داشته باشد.

اگر مطمئن هستید که بنزین کافی دارید، باتری موتور شما به درستی وصل شده است و در سیم های شمع شکافی وجود ندارد، مشکل از کویل است. روشن نشدن طولانی موتور منجر به این مشکل می گردد.

اغلب با گذشت زمان، لرزش و گرما می تواند به سیم پیچ آسیب برساند. اما بزرگترین علت خرابی کویل های احتراق موتور سیکلت اضافه بار در ولتاژ به علت عملکرد ضعیف شمع ها است. تعمیر این مشکل کار سختی نیست.

اگر مطمئن هستید که کویل احتراق دیگر کاربردی ندارد باید آن را جایگزین کنید. تعویض کویل های احتراق بسیار آسان و کم هزینه است. برای تست کویل احتراق می توانید از مولتی متر برای آزمایش ولتاژ بهره ببرید.

سخن پایانی در باب علت دیر روشن شدن موتور سیکلت

حالا که بعضی از رایج ترین مسائلی که علت دیر روشن شدن موتور سیکلت هستند را شناختیم امیدواریم بتوانید مشکل را حل کنید. مسائل دیگری هم وجود دارند که می توانند علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد باشند مانند کاهش سوخت، کابل های دریچه گاز و سیستم تعلیق.

برای پیدا کردن علت دیر روشن شدن موتور سیکلت باید تمام این قسمت های موتور سیکلت خود را با دقت آنالیز کنید. همواره به یاد داشته باشید که برطرف سریع مسائل و علت دیر روشن شدن موتور سیکلت برای جلوگیری از مسائل جدی تر همواره باید اولویت شما باشد.

سوالات متداول

چرا موتور سیکلت من بلافاصله روشن نمی گردد؟

در بیشتر مواقع اگر موتور سیکلت شما استارت نمی زند آنالیز کنید که دریچه کنترل سوخت بنزین بخاطر زنگ زدگی مسدود نشده باشد. چک کنید که خوردگی در خود شیر ایجاد نشده باشد چون باعث پوسیدگی، ترک خوردگی یا نشت می گردد.

چرا استارت موتورسیکلت من سخت راه می افتد؟

استارت ضعیف اغلب به علت کثیفی یا خرابی شمع است. آنالیز این مشکل ساده است. مکانیک دو شاخه را جدا نموده و با قرار دادن دو شاخه روی سرسیلندر و سپس چرخاندن موتور با احتراق روشن، آزمایش جرقه را انجام می دهد.

علت تاخیر در عملکرد دریچه گاز موتور سیکلت چیست؟

موتورسیکلت ها به مقدار کافی هوا در محفظه احتراق احتیاج دارند. زمانی که جریان هوا به مقدار کافی به داخل محفظه احتراق نمی رود مخلوط هوا و سوخت سنگین شده و باعث تاخیر در شتاب می گردد.

منبع: آچاره

به "دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید