لامبورگینی اونتادور به آخر خط رسید ، جانشین اونتادور چه زمانی معرفی می گردد؟
به گزارش وبلاگ سروری کیا، لامبورگینی اونتادور با خط فراوری خداحافظی کرد. آخرین خودرو V12 لامبورگینی در حالی از خط فراوری کنار رفت که احتمالاً به زودی جانشین آن معرفی خواهد شد.
مدلهای مختلف لامبورگینی اونتادور
وبلاگ سروری کیا - محمد فتح اللهی - لامبورگینی ساعاتی پیش رسماً اظهار داشت که آخرین اونتادور در خط فراوری این شرکت فراوری شد. تمامی مراحل فراوری و مونتاژ این نسخه خاص از لامبورگینی اونتادور ثبت و ضبط شد تا برای همواره یادمان باشد این خودروساز ایتالیایی چه محصول فوق العاده ای در خط فراوری داشت.
لامبورگینی اونتادور 9 اسفند 1389 در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد. در طول 12 سال گذشته این خودرو ایتالیایی هزاران مشتری در سراسر دنیا داشت، اما حالا وقت خداحافظی با این شاهکار V12 است.
آمار فراوری و فروش این خودرو خاص، شگفت آور است. در دوازده سال گذشته لامبورگینی 11.465 دستگاه از این خودرو را به دست مشتریانش رساند. این آمار برای خودرویی که حتی در برابر رقبایش هم مقرون به صرفه قیمت نیست، فوق العاده است.
برای درک بهتر این مقدار فروش بهتر است مثالی بزنیم. سال گذشته در خط فراوری ایران خودرو 627 دستگاه دنا پلاس توربو فراوری شد. اما در شهر SantAgata بلونیا، لامبورگینی 954 دستگاه اونتادور در شرایطی فراوری کرد که بسیاری از مراحل فراوری آن با دست انجام می شد!
آخرین نمونه فراوریی در خط فراوری
واپسین اونتادور فراوریی در خط فراوری لامبورگینی، Ultimae Roadster نام داشت. این خودرو ساعاتی پیش از خط فراوری خارج شد و بر اساس اعلام این شرکت ایتالیایی، یک مشتری در کشور سوئیس آن را تحویل خواهد گرفت.
این خودرو خاص Lamborghini در مرکز ad personam لامبورگینی شکل گرفت. ad personam محلی است که مشتریان این شرکت می توانند خودرو خود را بصورت کاملاً سفارشی، شخصی سازی نمایند.
اونتادور در حقیقت برای دومین بار با خط فراوری Lamborghini خداحافظی کرد. 15 نمونه آخر از مدل Ultimae Roadster در میان 4.000 دستگاه خودرو فولکس واگن بودند که ماه ها پیش در جریان غرق شدن کشتی باربری از بین رفتند. از همین رو، لامبورگینی برای خداحافظی دوباره با این خودرو مجبور شد فراوری آن را از سر بگیرد.
لامبورگینی اونتادور پر فروش ترین خودرو V12 در تاریخ این کمپانی ایتالیایی بود. در طول 12 سال گذشته بیش از 200 رنگ و تریم داخلی خاص برای اونتادور فراوری شد که تمامی آنها مورد توجه علاقه مندان نهاده شد.
معینات فنی لامبورگینی اونتادور
موتور آخرین لامبورگینی اونتادور
12 سال پیش این خودرو خاص لامبورگینی با موتور دوازده سیلندر 6.5 لیتری معرفی گردید. نمونه اولیه لامبورگینی اونتادور می توانست 690 اسب بخار در 8.250 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.
گشتاور خروجی قوای محرکه اونتادور به 690 نیوتن متر بود که در دور 5.500 در دسترس راننده قرار می گرفت. این معینات فنی بدان معنا بود که اونتادور می توانست در 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.
این محصول که LP 700-4 نام داشت قادر بود در نهایت به سرعت 350 کیلومتر در ساعت برسد. البته نشریه Sport auto آلمانی در یک تست ویژه توانست سرعت 354 کیلومتر را با لامبورگینی اونتادور ثبت کند.
LP 700-4 در سال 2016 فیس لیفت شد و نمونه تازه Aventador S نام گرفت. در طول سالهای گذشته مدل های بسیاری از این خودرو با نام های مختلف از خط فراوری لامبورگینی خارج شدند.
خاص ترین خودروهای فراوریی بر اساس لامبورگینی اونتادور
Veneno قطعاً یکی از نخستین مدل های خاصی بود که کاملاً بر پایه اونتادور به فراوری رسید. این خودرو برای جشن 50 سالگی لامبورگینی روی خط فراوری رفت که قیمت آن به بیش از 4 میلیون دلار می رسید.
وننو از موتور و گیربکس اونتادور استفاده می کرد. گشتاور خروجی موتور این مدل با اونتادور یکسان بود. اما قدرت قوای محرکه آن در نتیجه تغییراتی که در سیستم اگزوز و بزرگ شدن ورودی های هوا ایجاد شد، به 740 اسب بخار می رسید. نمونه رودستر لامبورگینی وننو هم با قیمت 3.300.000 فراوری شد که در مقایسه با مدل کوپه 50 کیلوگرم سنگین تر بود.
لامبورگینی Centenario یکی دیگر از خودروهایی بود که کاملاً بر پایه اونتادور فراوری شد. این خودرو در Monterey Car Week سال 2016 برای گرامیداشت صدمین سالروز تولد Ferruccio Lamborghini به فراوری رسید.
قوای محرکه این خودرو نمونه تقویت شده موتوری بود که لامبورگینی برای فراوری مدل SV از آن استفاده کرد. Centenario قدرتی برابر با 759 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه فراوری می کرد. گشتاور خروجی این موتور اما همچنان با اونتادور بکسان بود.
در مجموع 40 دستگاه از این خودرو (نیمی از آنها رودستر بودند) فراوری و به دست مشتریان رسید. البته تمامی مدل های Centenario پیش از معرفی آن، به فروش رسیده بودند.
SC18 Alston یکی دیگر از شاهکارهایی بود که بر پایه اونتادور شکل گرفت. از این نمونه خاص تنها یک دستگاه به درخواست یک مشتری برای حرکت در پیست طراحی و ساخته شد.
بخش مسابقه ای لامبورگینی (Squadra Corse) در فراوری این خودرو یاری بسیاری کرد و عناصر طراحی بسیاری از هوراکان GT3 و SuperTrofeo EVO در این خودرو هم مشاهده می شد. SC18 Alston قدرتی برابر با 759 اسب بخار داشت و گشتاور قوای محرکه آن به 720 نیوتن متر رسیده بود.
اولین محصول هیبریدی بر پایه اونتادور
Sián FKP 37 در نتیجه تکامل لامبورگینی اونتادور به دنیا آمد
مدل Sián FKP 37 برای یادبود Ferdinand Karl Piëch مدیر عامل گروه فولکس واگن فراوری شد. Sián FKP 37 اولین خودرو هیبریدی لامبورگینی در تاریخ این برند بشمار می رفت و با استفاده از همین تکنولوژی، قدرت موتور V12 آن به 808 اسب بخار رسید.
سیان FKP 37 (فردیناند کارل پژ - متولد 1937) قوی ترین لامبورگینی فراوری شده این برند ایتالیایی بود و در مجموع 63 دستگاه از آن فراوری شد. بخش Ad Personam لامبورگینی این خودرو خاص را فراوری می کرد.
علاوه بر 63 دستگاه نمونه کوپه این خودرو، لامبورگینی 19 نمونه رودستر از سیان را هم به فراوری رساند که تمامی آنها پیش از معرفی این خودرو به فروش رسیده بودند.
Essenza SCV12 خودرویی که مبنای آن لامبورگینی اونتادور بود
Essenza SCV12 یکی دیگر از خودروهای فراوری محدود لامبورگینی بود که بر پایه اونتادور شکل گرفت. این خودرو مسابقه ای قوی ترین لامبورگینی تنفس طبیعی تاریخ لامبورگینی است که قدرت موتور آن به 819 اسب بخار می رسید.
این خودرو بعلاوه اولین نمونه فراوریی به وسیله لامبورگینی بود که در ساخت آن از هیچ فلزی استفاده نشد. Essenza SCV12 در حقیقت دارای یک شاسی مونوکوک فیبرکربنی بود که بر اساس قوانین ایمنی FIA (فدراسیون دنیای اتومبیلرانی) شکل گرفت.
لامبورگینی اظهار داشت که از Essenza SCV12 فقط 40 دستگاه فراوری خواهد شد. تمامی این نمونه ها به فروش رفتند و در پارکینگ لامبورگینی نگهداری می شوند. چرا که استفاده از این خودرو تنها در پیست ها مجاز است و مالک می تواند خودرو خود را در صورت درخواست در هر پیستی ای براند.
لامبورگینی SC20، خودرویی که مجوز تردد دارد
SC20 بر پایه لامبورگینی اونتادور شکل گرفت
این خودرو خاص که SC20 نام داشت یک لامبورگینی مسابقه ای بود که مجوز تردد در شهر را نیز داشت. لامبورگینی تنها یک دستگاه از این خودرو منحصر به فرد را فراوری کرد تا یک نمونه دیگر به مجموعه فراوریات خاص خود اضافه کند.
SC20 از همان موتور و گیربکس لامبورگینی Aventador SVJ LP 770-4 به قدرت 760 اسب بخار استفاده می کرد. نام مالک این خودرو خاص معین نیست. اما او یک کلکسیونر چینی است که اتفاقاً تنها نمونه SC18 Alston نیز متعلق به اوست.
کونتاش تازه بر اساس لامبورگینی اونتادور فراوری شد
یکی از پر سر و صداترین فراوریات لامبورگینی بر پایه اونتادور، Countach LPI 800-4 بود. تنها 112 دستگاه از این لامبورگینی هیبریدی فراوری شد که مانند گذشته، تمامی آنها از قبل پیش فروش شدند.
کونتاش تازه قادر بود در 2.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز به 355 کیلومتر در ساعت می رسید. گرچه این خودرو برای یادبود و گرامیداشت کونتاش قدیمی ساخته شد، اما بسیاری بر این باور بودند که در فراوری آن، مدل Sián FKP 37 نقش بسیار پر رنگی داشت.
جانشین لامبورگینی اونتادور
جانشین لامبورگینی اونتادور
جایگزین لامبورگینی اونتادور هنوز بطور رسمی اعلام نشده است. اما تصاویر جاسوسی انتشار یافته از این خودرو نشان می دهد احتمالاً دوباره شاهد حضور موتور V12 در این خودرو باشیم.
بسیاری از کارشناسان باور دارند جانشین اونتادور هم از قوای محرکه دوازده سیلندر هیبریدی بهره مند خواهد بود. اما مسلماً مقدار توان خروجی موتور و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن بسیار بهتر از نسل گذشته این خودرو است.
جانشین لامبورگینی اونتادور
هنوز معین نیست که لامبورگینی جانشین اونتادور را چه زمانی معرفی می نماید. اما تا زمان معرفی این خودرو، می توان با تماشای تصاویر جاسوسی از آن به بعضی تناسبات تازه بدنه آن پی برد.
تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد
میتسوبیشی ASX تازه برپایه رنو کپچر معرفی گردید / معینات فنی
ب ام و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی ها برای BMW ساختند
مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر 680 اسب بخاری معرفی گردید + معینات فنی
منبع: بیت ران