مسکن مهر را بدون ردیف بودجه ساختیم، ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و کلنگ زنی 2300 میلیارد تومان پروژه در شهر تازه پردیس گفت: من از روز اول احترام ویژه ای برای تکمیل مسکن مهر با همه کاستی هایی که داشت قائل بودم. ما در این دوره مدیریت هیچ منبع دولتی نتوانستیم برای مسکن مهر دریافت کنیم؛ چون دیگر ردیفی وجود نداشت. بنابراین از منابع داخلی خودمان و ساز و کارهای متفاوت اقتصادی کارها را انجام دادیم.

مسکن مهر را بدون ردیف بودجه ساختیم، ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پروژه های مسکن مهر را با سرانه هایی که ایجاد نشده بود یا ساختمان هایی که دارای نواقص بود نمی شد ادامه دهیم. باید حتما نواقص را رفع می کردیم. مسائل مردم را از بین می بردیم تا بتوانند محلی مناسب برای سکونت داشته باشند. بعلاوه مراکزی که پشتیبانی زندگی است مثل آموزش، فرهنگ، بهداشت، درمان، امنیت، فضای سبز، بازار و مراکز محلات که باید به وجود می آمد را احداث کردیم تا مردم بتوانند زندگی طبیعی داشته باشند.

در پردیس 7 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم

اسلامی با بیان اینکه فقط در پردیس 7 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است گفت: با توسعه جدی که در پارک علم و فناوری پردیس انجام شد که بزرگترین شهرک دانش بنیان کشور است و امروز بیش از 300 هکتار زمین در اختیار این پارک قرار دادیم، شهر نو پردیس به یک سکونتگاه و محل کار فاخر تبدیل است. این شهر محل جذب و رشد نخبگان کشور خواهد بود. لذا پردیس یک شهر متمایز می گردد.

ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشبرد طرح اقدام ملی مسکن ملی بر مبنای تقاضای موثر گفت: در فراوری مسکن سه عامل را مدنظر قر دادیم؛ یکی بحث برنامه ریزی پایدار بود که متقاضی واجد شرایط شناخته گردد. نکته کلیدی این بود که در فراخوان های مسکن ملی تقریبا 70 درصد ریزش داشتیم. به طوری که از دو میلیون و 200 هزار نفر که در پنج مرحله ثبت نام کردند کل واجدین شرایط که استحقاق دریافت زمین و مسکن دارند حدود 530 هزار نفر هستند. اگر کسی می خواهد عدد کمی برای فراوری مسکن مدنظر قرار دهد باید این نگاه را داشته باشد که در کدام شهر و کدام مکان برای کدام متقاضی می خواهد کار انجام دهد. در فاز پنجم ثبت نام مسکن ملی که در 183 شهر از 330 هزار نفر ثبت نام کردیم 130 هزار نفر واجد شرایط هستند.

اسلامی توضیح داد: نکته دوم اینکه سال ها وزارت راه و شهرسازی به حکم قانون پیروز نمی شد اراضی متعلق به خودش را دریافت کند. ما در این چند سال با فقر زمین روبرو بودیم. یکی از عوامل مهم در فراوری و عرضه مسکن و فاکتورهای مهم در قیمت تمام شده مسکن بحث زمین است. وقتی شما به خاطر تناقض قانونی دریغ می کنید و زمین را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نمی دهید به طور طبیعی وزارت راه و شهرسازی هم نمی تواند حرکتی به سمت جریان سازی فراوری مسکن انجام دهد.

وی با تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها برای در اختیار گذاشتن زمین پروژه های مسکن ملی گفت: به لطف الهی و با پیگیری های ویژه ای که شد بر اساس ماده 10 و 12 قانون زمین شهری، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها 240 هزار هکتار اراضی متعلق به خودمان را که در اختیارمان نبود آزاد کردند. نکته سوم، بسترسازی به وسیله قوانین و مقررات بود که قوانین، آیین نامه های دولت و شیوه نامه های وزارت راه و شهرسازی اعم از شهرهای نو و سایر مکانها اصلاح و منسجم شد. در حال حاضر ما یک خط مشی را مدون نموده ایم و در این راستا جریان مدیریتی، برنامه مسکن را دنبال می نماید. در آخر هم به وسیله شورای پول و اعتبار، سقف وامی که تا دو ماه پیش 20 درصد هزینه را در بر می گرفت به بالای 50 درصد رساندیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن وبلاگ سروری کیا بخوانید.

(عکس آرشیوی است.)

منبع: تجارت نیوز

به "مسکن مهر را بدون ردیف بودجه ساختیم، ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن مهر را بدون ردیف بودجه ساختیم، ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید