هشدار جدی صندوق بین المللی پول درباره پس لرزه های کرونا؛ رکود عظیم جدید در راه است

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خبرنگاران:: اندک اندک ابعاد مالی کرونا در کنار ابعاد انسانی آن وضوح بیشتری می یابد.تمام موسسات بین المللی و نشریات معتبر از کرونا می گویند.

هشدار جدی صندوق بین المللی پول درباره پس لرزه های کرونا؛ رکود عظیم جدید در راه است

به گزارش وبلاگ سروری کیا سازمان تجارت دنیای در تازه ترین ارزیابی خود گزارش داده است، تجارت کالایی دنیا با سقوطی عمیق تر نسبت به بحران مالی 2008، ممکن است تا 32 درصد کاهش یابد. بعضی تحلیلگران از ترکیدن مجدد حباب مسکن در آمریکا بعد از 2008 خبر می دهند. در سرمقاله اکونومیست آمده است، شوکی که این روزها دنیا تجارت را درمی نوردد، هولناک است. با قرنطینه شدن کشورهایی که نیمی از فراوری ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می دهند، فروپاشی فعالیت های بازرگانی بسیار مهلک تر از نوبت های پیشین خواهد بود. دست آخر سخنان رئیس صندوق بین المللی پول سطح هشدارها را به بالاترین حد رساند. کریستالینا جورجیوا، رکود فعلی را عظیم تر از رکود مالی دهه 1930 میلادی معرفی کرد. به گفته او، صندوق برای مقابله با ابعاد این ویروس برنامه ای در چهار مرحله طراحی نموده است که بیشتر بر حمایت از اقشار ضعیف و کشورهای با درآمد پایین تاکید دارد و در کنار آثار رکودی کرونا حداقل دو تغییر در کسب وکارها را هم رقم خواهد زد. اکونومیست می گوید: پس از کرونا استفاده از فناوری های نوین در تجارت افزایش و زنجیره عرضه دنیای به نفع فراوری بومی بازطراحی می گردد.

ما امروزه با بحرانی روبه رو هستیم که تا به امروز به چشم ندیده ایم. کووید-19 مانند یک صاعقه به سرعت شرایط مالی و اجتماعی دنیا را برهم ریخته است. به طوری که در دوران زندگیمان مشابه آن را تجربه نکردیم. آنچه در چند هفته گذشته رواج داشت؛ مانند رفتن به مدارس و دانشگاه ها و دورهمی های خانوادگی و... اکنون به یک ریسک عظیم تبدیل شده اند. مطمئن هستم که با یاری دانشمندان، پزشکان و پرستاران از این بیماری عبور خواهیم کرد. کادر درمانی با فداکاری های خود در پی نجات جان انسان های بسیاری هستند. در این شرایط افراد، کسب وکارها، دولت ها، نهادها، ارگان های بین المللی و... همه در کنار هم باید یاری نمایند تا به زودی این پاندمی کنترل گردد. صندوق بین المللی پول بر اساس وظایف خود باید به آسیب پذیرترین اقشار در کشورهای مختلف یاری کند.

صندوق باحضور تمام کشورهای عضو هفته جاری اجلاس مجازی در این خصوص برگزار خواهد نمود.

کجا ایستاده ایم؟

با توجه به گزارش چشم انداز اقتصاد دنیای که نشانگر افت محسوس رشد اقتصاد بین المللی است، ما در شرایطی بحرانی تر از دوره افسردگی عظیم دهه 1930 میلادی قرار داریم. رئیس صندوق بین المللی پول می گوید انتظار می رود 170 کشور دنیا با کاهش سرانه درآمد روبرو شوند و بحران کنونی بدترین شرایط از زمان بحران رکود عظیم دهه 1930 میلادی است.

اشاره به رکود عظیم نشان می دهد بحران شیوع کرونا و تبعات مالی آن حتی از جنگ دنیای دوم که یک دهه بعد از رکود عظیم رخ داد نیز بیشتر خواهد بود.

در بحران رکود عظیم که از سال 1929 تا 1933 طول کشید، اقتصاد دنیای بیش از یک چهارم کوچک تر شد و نرخ بیکاری نزدیک 25 درصد اوج گرفت.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، روز پنج شنبه 21 فروردین خاطرنشان کرد این نهاد در نظر دارد یاری های مالی خود به کشورهای احتیاجمند آسیب دیده از بحران کرونا را دو برابر کند.

صندوق پیش تر طرح اعطای 40 میلیارد دلار وام کم بهره و 10 میلیارد دلار وام بدون بهره برای کشورهای احتیاجمند را تصویب نموده بود، اما خانم جیورجیوا خاطرنشان کرد تا به امروز بیش از 90 کشور درخواست یاری از صندوق داشته اند و صندوق در نظر دارد به کشورهای احتیاجمند 100 میلیارد دلار یاری مالی کند.

وی گفت انتظار می رود دولت ها برای روبروه با کرونا هشت تریلیون دلار بسته حمایتی تصویب نمایند، اما اقتصادهای ضعیف در آفریقا و آسیا احتیاج به یاری های خارجی دارند.

اول: با اقدامات اساسی، مهار و پشتیبانی از سیستم های درمانی را ادامه دهید. با توجه به اینکه این یک بحران همه گیر است، عبور کردن از دوران ویروس کرونا و دفاع از سلامت مردم برای بهبود اقتصاد دنیای و کشورها لازم است. بنابراین پیغام واضح است: هزینه های درمانی را برای آزمایش و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار دهید. پزشکان و پرستاران را تحت حمایت مالی و ایمنی قرار دهید. مطمئن شوید که بیمارستان ها و کلینیک های تازه تاسیس می توانند به خوبی کار نمایند. برای بسیاری از کشورها، به ویژه در کشورهای نوظهور و در حال توسعه، این به معنای دقیق توزیع مجدد منابع عمومی محدود است. همچنین به معنای افزایش جریان منابع مالی به این کشورها است. این شامل جریان کالاهای حیاتی است: ما باید برای تأمین زنجیره ها اختلالات را به حداقل برسانیم و با تأثیر فوری، از کنترل صادرات بر روی تجهیزات پزشکی و مواد غذایی خودداری کنیم.

دوم: محافظت افراد و بنگاه ها با اقدامات عظیم، به موقع و هدفمند بخش مالی. این مورد بسته به شرایط کشورها متفاوت است، اما شامل معوقات مالیاتی، یارانه دستمزد و جابجایی نقدی به افراد آسیب پذیر است. گسترش بیمه بیکاری و یاری های اجتماعی؛ و تنظیم موقت ضمانت نامه های اعتباری و شرایط وام. بعضی از این اقدامات در موج اول حمایت از سیاست صورت گرفته است. در حال حاضر بسیاری از کشورها روی موج دوم کار می نمایند. تداوم حیات افراد و کسب وکارها لازم است. ما باید از بروز مسائل در برنامه های تزریق نقدینگی جلوگیری و از ایجاد زخم مالی که باعث بهبودی بسیار سخت تر می گردد نیز اجتناب کنیم.

سوم: استرس سیستم مالی را کاهش دهیم. گزارش دنیای ثبات مالی ما طیف وسیعی از آسیب پذیری ها را در بخش مالی تحلیل خواهد نمود. بانک ها طی یک دهه گذشته سرمایه و نقدینگی بیشتری ایجاد نموده اند و مقاومت آنها در این محیط به سرعت در حال آزمایش است. سیستم مالی با فشارهای قابل توجهی روبه رو است و محرک های پولی و تسهیلات نقدینگی نقش اساسی را ایفا می نمایند. نرخ بهره در بسیاری از کشورها کاهش یافته است. بانک های مرکزی عمده خطوط مبادله را فعال نموده و موارد جدیدی را برای کاهش استرس بازار مالی ایجاد نموده اند. تقویت نقدینگی به طیف گسترده ای از اقتصادهای نوظهور، تسکین بیشتری می بخشد و مهمتر اینکه، اعتماد به نفس را نیز بالا می برد.

چهارم: حتی وقتی در مرحله مهار حرکت می کنیم، باید برای احیای مبتلایان و اقتصاد برنامه ریزی کنیم. مجددا، ما باید اثرات خطرناک بحران را با اقدامات سیاسی به حداقل برسانیم. این امر مستلزم توجه دقیق و به موقع برای برداشتن محدودیت ها است؛ بر اساس شواهد روشن مبنی بر عقب نشینی این بیماری همه گیر. از آنجا که اقدامات برای تثبیت اقتصاد در دست اجراست و تجارت آغاز به عادی شدن می نماید؛ برای افزایش تقاضا باید سریع عمل کنیم؛ محرک مالی هماهنگ در این مرحله ضروری خواهد بود. در شرایطی که تورم پایین است، سیاست های پولی باید تسهیل نماینده باقی بمانند. کسانی که منابع بیشتر و فضای سیاست گذاری بیشتری دارند باید کارهای بیشتری انجام دهند. دیگران، با منابع محدود احتیاج به پشتیبانی بیشتری دارند.

صندوق بین المللی پول هزار میلیارد دلار ظرفیت وام دارد و آن را در خدمت اعضای خود قرار می دهد. ما در حال پاسخ به تعداد بی سابقه ای از تماس ها برای تأمین مالی اضطراری هستیم؛ که با بیش از 90 کشور تا به امروز هیات اجرایی ما موافقت نموده است. هیات اجرایی همچنین موافقت نموده که دسترسی مضاعف را به تأسیسات اضطراری خود دو برابر کنیم، که به ما این امکان را می دهد تا تقاضای مورد انتظار حدود 100 میلیارد دلار بودجه را تأمین کنیم. برنامه های وام از قبل با سرعت زیادی تصویب شده اند؛ از جمله برای جمهوری قرقیزستان، روآندا، ماداگاسکار و توگو؛ و بسیاری دیگر. ما در حال آنالیز مجموعه ابزار خود هستیم تا ببینیم چگونه می توانیم بهتر از خطوط اعتباری پیشگیرانه برای تشویق حمایت نقدینگی اضافی، ایجاد خط نقدینگی کوتاه مدت و یاری به برطرف احتیاجهای تأمین مالی کشورها به وسیله گزینه های دیگر از جمله استفاده از SDR (ارز مخصوص صندوق بین المللی پول) استفاده کنیم. و در جایی که ممکن است ما نتوانیم وام دهیم زیرا بدهی یک کشور ناپایدار است، ما به دنبال راه چاره هایی خواهیم بود که بتوانند بودجه بحرانی را باز نمایند. ما برای مهار فوریت بدهی به کشورهای کم درآمد تحت تأثیر این بحران، فاجعه مهار و امداد خود را اصلاح نموده ایم تا بدین ترتیب فضای بیشتری برای هزینه احتیاجهای بهداشتی فوری ایجاد گردد تا بازپرداخت بدهی. ما در حال همکاری با اهدا نمایندگان هستیم تا مدت زمان تسویه بدهی افزایش یابد. ما به همراه بانک دنیای، خواهان توقف خدمات بدهی به طلبکاران رسمی دو جانبه برای فقیرترین کشورها در دنیا هستیم. من به کارمندان صندوق بین المللی پول افتخار می کنم که در این بحران قدم برداشته اند. من مشتاقانه منتظر بحث و گفتگو در جلسات بهار در هفته آینده درمورد اینکه چه کاری می توانیم انجام دهیم هستم.

نتیجه گیری: آزمایشی برای بشریت

با یک خط از ویکتور هوگو نتیجه بگیرم که زمانی گفت: خطرات عظیم این زیبایی را دارند که برادری غریبه ها را روشن می نمایند. این تهدید مشترک است که همه ما را گرد هم می آورد تا از عظیمترین نقاط قوت بشریت: همبستگی، شجاعت، خلاقیت و شفقت استفاده کند. ما هنوز نمی دانیم که چگونه اقتصاد و روش زندگی ما تغییر خواهد نمود اما می دانیم که در برابر این بحران مقاومت بیشتری خواهیم کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "هشدار جدی صندوق بین المللی پول درباره پس لرزه های کرونا؛ رکود عظیم جدید در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار جدی صندوق بین المللی پول درباره پس لرزه های کرونا؛ رکود عظیم جدید در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید