راکفلرها را بهتر بشناسیم ؛ خانواده ای مشهور، اما مرموز

به گزارش وبلاگ سروری کیا، شاید در طول تاریخ معاصر هیچ نام خانوادگی ای به میزان راکفلر در سراسر جهان مشهور نشده و برای نسل های متوالی در میان مردم شناخته شده نباشد.

راکفلرها را بهتر بشناسیم ؛ خانواده ای مشهور، اما مرموز

به گزارش وبلاگ سروری کیا، معمولا نام راکفلر، برای بسیاری از ما یادآور ثروت افسانه ای این خانواده است. خانواده راکفلر از سال های دور - یعنی اواخر قرن نوزدهم- فعالیت خود را با سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مانند بانکداری، پروژه های ساختمانی، صنایع مختلف و از همه این موارد مهم تر در بخش نفت شروع کردند.

اما گذر زمان و بزرگ شدن این خانواده معروف نه تنها از ثروت آنان کم نکرد، بلکه بر اندازه سرمایه و نفوذ و قدرت آنان در آمریکا افزود. راکفلرها با یاری به بخش های آموزشی، سلامت و حفاظت از منابع طبیعی، وانمود نموده اند که در جهت اهداف بشردوستانه فعالیت می نمایند، ادعایی که یک دروغ بزرگ به شمار می رود و توجه مردم را از ثروت رویایی اعضای خانواده راکفلر و نفوذ و قدرت عجیب آنان در حوزه سیاست آمریکا دور نموده است.

نگاهی به نام راکفلر و پیدایش آن

در سال 1722 هنگامی که یوهان پیتر راکفلر، روستایی در آلمان را برای مهاجرت به آمریکای شمالی ترک می کرد، حتی خودش هم تصور نمی کرد که روزی بنیانگذار یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین خانواده های آمریکا خواهد بود و نام فامیلی وی به یکی از مشهورترین نام ها در طول تاریخ تبدیل خواهد شد.

نام راکفلر در واقع نسخه آمریکایی شده راکنفلر یا راکنفلدر در زبان آلمانی است. این مساله شاید نشان دهنده اصلیت آلمانی این خانواده باشد. اما روایتی نیز وجود دارد که می گوید نام خانوادگی راکفلر از نامی فرانسوی با عنوان راکوفئولی، که در واقع متعلق به ناحیه ای در فرانسه است، می آید.در قرن شانزدهم نجیب زادگان فرانسوی که پروتستان بودند، حکومت مطلق گرای کاتولیک را بر کنار کردند و آنان مجبور به مهاجرت به برلین آلمان شدند.

به این ترتیب این فرانسویان مجبور شدند در سوئیس و پادشاهی آلمان پراکنده شوند. این داستانی است که از نظر تاریخی برای شرح درمورد ریشه نام راکفلر و چگونگی پیدایش این نام خانوادگی گفته می گردد. ویلیام راکفلر از نوادگان یوهان پیتر، تاجر نمک و چوب بود.

می گویند وی اعتماد به نفس بالایی داشت، به نحوی که مردم به وی لقب بیل بزرگ را داده بودند. ویلیام که بین سال های 1810 تا 1906 زندگی کرد، دو پسر به نام های جان. دی و ویلیام راکفلر داشت.

این دو پسر امپراتوری راکفلرها را با سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی، بانکداری و صنایع آمریکا و تشکیل کمپانی استاندارد اویل تاسیس کردند. معروف است که جان راکفلر اولین یک میلیون دلار زندگی خود را در 33 سالگی جمع آوری و در 43 سالگی شرکت استاندارد اویل را تاسیس کرد.

از استاندارد اویل تا هالیوود

مهم ترین کار برادران راکفلر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تاسیس کمپانی استاندارد اویل نبود. این دو برادر تنها به این کار اکتفا نکردند، فعالیت های بانکداری آنان و به خصوص سرمایه گذاری در بانک منهتن چیس نیز بر اندازه ثروت این خانواده حریص افزود. این خانواده در خلال قرن بیستم وارد سرمایه گذاری روی پروژه های ساختمانی شدند و دربخش های مختلفی در این زمینه سرمایه گذاری کردند و دارایی های خود را وسعت بخشیدند.

درواقع می توان گفت بسیاری از ساختمان های مشهور در شهر نیویورک به این خانواده تعلق دارند که از آن جمله می توان به لینکلن سنتر، خانه آسیا، کلیسای ریورساید، موزه هنر مدرن نیویورک، امپایر استیت پلازا و بسیاری از ساختمان های دیگر اشاره نمود.

اما نکته دیگری که بر معروفیت خانواده راکفلر اضافه نموده، فعالیت های بشردوستانه آنان و به خصوص سرمایه گذاری هایی در زمینه آموزش، سلامت و حفاظت از منابع طبیعی است. گفته می گردد که جان راکفلر به علت فشار کار زیاد، مسائل جسمانی زیادی داشت و به همین علت بنیاد راکفلر در زمان وی در کشف داروهای موثر برای درمان مالاریا، سل و سرماخوردگی فعالیت های زیادی کرد و پژوهش در زمینه های مختلف پزشکی هنوز هم با حمایت های مالی راکفلرها ادامه دارد.

آنان برای ظاهرسازی در زمینه آموزش نیز فعالیت های بسیاری انجام داده اند؛ راکفلرها در سال 1889 ساختمان دانشگاه شیکاگو را اهدا کردند و این دانشگاه اولین مکانی بود که به ابداع جایزه نوبل آمریکا در زمینه علم پرداخت.

اگرچه این گونه فعالیت ها بر معروفیت خانواده بسیار بزرگ راکفلر اضافه نموده است. اما بسیاری این کار را پوششی بر تجارت های وسیع و نامشروع خانوادگی آنان می دانند و معتقدند که راکفلرها از سرمایه و قدرت بیشتری حتی نسبت به دولت آمریکا برخوردار هستند. در واقع شناخته شدن آنان به عنوان یک خانواده نوع دوست سبب می گردد تصور غلطی از سایر فعالیت های این ابر سرمایه داران دنیای مدرن وجود داشته باشد.

به نظر می رسد قدرت و ثروت این خانواده در خدمت رویدادهای خطرناک و غم انگیز بسیاری قرار گرفته است. اینجاست که در بسیاری از تراژدی های قرن بیستم - مانند اتفاقاتی که در خانواده های کندی و بسیاری دیگر از خانواده ها افتاده است - پای منافع راکفلرها به میان می آید. هرگونه اتحاد یا حتی ازدواج با یکی از اعضای این خانواده به معنای ورود به حصار و حریم خاص آنان است.

در واقع اگر کوچک ترین شک و بی اعتمادی ای نسبت به فردی به وجود آید که ممکن است برای خانواده ایجاد مشکل کند، آن عضو خانواده به طرز باورنکردنی و غیر قابل انکاری قربانی خواهد شد. بنا بر ادعای راکفلرها، سرمایه آنان در حدود سه تا پنج بیلیون دلار است، اما آنچه معین است اینکه، این سرمایه در شبکه پیچیده موسسات مالی و تجاری مختلف قرار گرفته است که برآورد صحیح و درست شرایط مالی این خانواده را بسیار مشکل می نماید. این خانواده که از جان و ویلیام راکفلر سرچشمه می گیرند، در طول یک قرن به طرز غیر قابل باوری وسعت پیدا نموده اند و همه آنان در تجارت های خانوادگی سهیم هستند.

لیست موارد سرمایه گذاری راکفلرها تنها به بانکداری، نفت و پروژه های ساختمانی محدود نمی شوند، به این موارد باید سرمایه گذاری در بخش های مجذوب کننده تری از جمله هالیوود، رادیو و تلویزیون و بسیاری موارد دیگر را افزود. هم اکنون راکفلرها دارایی های خود را با استفاده از شیوه های مدرن کنترل می نمایند و استراتژی های نوینی برای پنهان کردن چگونگی کنترل سود مالی تجارت های خود به کار می برند که تا به امروز سر به مهر به جای مانده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "راکفلرها را بهتر بشناسیم ؛ خانواده ای مشهور، اما مرموز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راکفلرها را بهتر بشناسیم ؛ خانواده ای مشهور، اما مرموز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید