همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مثابه یک پروژه ملی و پایلوت توسعه مناسبات اقتصادی در نظر گرفته شود

به گزارش وبلاگ سروری کیا، دکتر رضا اردکانیان افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صورت افزایش کارکرد خود، می تواند از اعضا و شرکای تجاری خود در برابر تاثیرات منفی جهانی شدن محافظت و به آنها برای بهبود قابلیت رقابت جهانی کمک کند.

همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مثابه یک پروژه ملی و پایلوت توسعه مناسبات اقتصادی در نظر گرفته شود

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سروری کیا به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، دکتر رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد ایران در توسعه روابط منطقه ای که در سالن همایش ها و نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد انزلی در حال برگزاری است با بیان اینکه این اتحادیه، یک سازمان نوظهور در بین سازمان های منطقه ای است و چنانچه بتواند به ضریب بالاتری از اتحاد، همکاری و همگرایی منطقه ای سوق یابد، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم اقتصادی و حتی سیاسی جهان را دارد، اضافه کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صورت افزایش کارکرد خود، می تواند از اعضا و شرکای تجاری خود در برابر تاثیرات منفی جهانی شدن محافظت و به آنها برای بهبود قابلیت رقابت جهانی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت این موضوع سبب ساز حضور و دخالت برخی کشورهای فرامنطقه ای شده و در صورت کامیابی، می تواند تمام منطقه و از جمله سازمان نوظهور اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تحت تاثیر قرار دهد، اضافه کرد: تحولات اخیر در مجاورت مرزهای شاقتصادی ایران، نمایانگر وجود عوامل ناامنی در منطقه است، گفت: با توسعه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش ضریب وابستگی متقابل اقتصاد کشورهای منطقه و با توسعه تجارت متقابل، می توان از بروز ناامنی های بیشتر جلوگیری کرد.

وزیر نیرو بر ضرورت تلاش بیشتر برای همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه اوراسیا شرح داد و اضافه کرد: به دلیل ماهیت نوین تهدیدها و با توجه به وسعت چالش ها و تعارض های امنیتی در منطقه وسیع اوراسیا، لازم و لازم است تلاش های بیشتری برای همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه صورت پذیرد و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بستر این مهم را فراهم کرده است.

مسئول هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاهی اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با بیان اینکه ایران می تواند نقش قابل توجهی در تحکیم همکاری های اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا کند، گفت: این اتحادیه، می تواند محور ایجاد چارچوب های جدید همکاری های منطقه ای در اوراسیا باشد و در این میان، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به الزامات همسایگی و موقعیت خاص جغرافیایی و نیز موقعیت ترانزیتی برتر، می تواند نقش قابل توجهی در تحکیم همکاری های اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا کرده و خود نیز از قِبل این همکاری منتفع شود.

وی اضافه کرد: بنابر همه واقعیت های موجود، جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت بالقوه منطقه ای است که برای بالفعل ساختن آن، نیازمند همکاری ها و همگرایی بیشتر منطقه ای است و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می تواند چنین فرصتی را فراروی کشور قرار دهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه تعامل و نقش فعال ایران با منطقه اقتصادی اوراسیا واجد اهمیت مضاعف می شود؛ اضافه کرد: ایفای نقش موثر در یک ساختار منطقه ای، نیازمند سطحی از برنامه ریزی برای اتخاذ چنین مسئولیتی است،و بر همین اساس همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب موافقت نامه تجارت آزاد را لازم است به مثابه یک پروژه ملی تعریف و الزامات اجرای پیروز آن را در داخل کشور فراهم کرد.

مسئول هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاهی اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،برنامه محوری، تدوین راهبرد همکاری اقتصادی و به تبع آن، دستورالعمل اجرایی کار با اتحادیه موصوف، یکپارچه سازی نظام تصمیم سازی و اجرا و از همه مهم تر، ایجاد زیر ساخت های تجاری اعم از سخت افزاری شامل زیرساخت های بندری، جاده ای، دریایی، هوایی، انبارداری، زیرساخت های فناوری اطلاعات، سردخانه های بزرگ، پایانه های صادراتی را از جمله این الزامات برشمرد و اضافه کرد: زیرساخت های نرم افزاری شامل رژیم تنظیم کننده مقررات متناسب با بازار اوراسیا، هماهنگ سازی فرایند های گمرکی، تنظیم و به روزرسانی قوانین گمرکی، یکپارچه سازی سیستم مقررات فنی به ویژه مقررات استاندارد اجباری و بهداشت گیاهی و دامی، یکپارچه سازی سیستم انطباق ارزیابی اسناد برای محصولات صادراتی، ایجاد ساز و کار مناسب برای تشخیص و احراز مبدا کالاهای وارداتی و صادراتی را دیگر الزامات مورد اشاره برشمرد که لازم است روی آن تمرکز بیشتری صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مناسبات اقتصادی، برخلاف توسعه روابط سیاسی، صرفا بر مبنای اراده ها شکل نمی گیرد گفت: نباید فراموش کرد که توسعه مناسبات اقتصادی، برخلاف توسعه روابط سیاسی، صرفا بر مبنای اراده ها شکل نمی گیرد، بلکه نیازمند الزامات است. تا طرفین الزاماتی را در داخل فراهم نکرده باشند، نمی توانند به توسعه سریع مناسبات تجاری دست یابند.

وزیر نیرو تاکید کرد: بر همین اساس، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را باید به مثابه یک پروژه ملی در نظر گرفت که طی آن هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد.

اردکانیان با تاکید بر نقش بخش خصوصی و اینکه بدون بخش خصوصی قوی و بدون ایجاد زیرساخت های مورد اشاره نمی توان انتظار بهره گیری حداکثری از ظرفیت موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داشت، اضافه کرد: در کنار توجه خاص به ایجاد زیرساخت های تجاری، لازم است توجه ویژه ای نیز به متولیان اجرای موافقت نامه به عمل آید. در این چارچوب لازم است ضمن بازنگری در ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی تجارت کشور، به تقویت جایگاه آن پرداخته شود.

مسئول هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاهی اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،الزامات حداکثرسازی استفاده از ظرفیت موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را خواستار شد و گفت: به روزرسانی و ارتقای نقش و عملکرد سایر سازمان های تخصصی و پشتیبان مانند استاندارد، دامپزشکی، گمرک، اتاق بازرگانی (به عنوان نماینده بخش خصوصی)، سازمان بنادر و دیگر سازمان های حمل و نقلی، در کنار رفع ناهماهنگی های سازمانی و پرهیز از بخشی نگری را از جمله دیگر الزامات پیروزیت در حداکثرسازی استفاده از ظرفیت موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برشمرد.

اردکانیان دیگر الزامات در این بخش را توجه ویژه به رژیم تجاری صادرات محور با مقیاس وسیع، تشکیل شبکه های تامین کالا، ایجاد پایانه های صادراتی مجهز به انبارهای بزرگ، سردخانه های بزرگ، ابزارهای سورت بندی کالا و بسته بندی کالاهای صادراتی، تشکیل شرکت های مدیریت صادرات در مقیاس بین المللی، ایجاد مراکز تجاری در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه و نیز تحول بنیادین در آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در امور مذاکرات تجاری و تجارت بین الملل بیان نمود.

وی همچنین گفت: برگزاری این چنین همایش هایی می تواند به توسعه شناخت و عمومی سازی ظرفیت های همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا منجر شود.

وزیر نیرو یادآوری کرد: اکنون که وارد سال دوم اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شویم، لازم است ضمن آسیب شناسی و بازسنجی عملکرد یک سال گذشته، با برنامه ریزی بهتر و حل موانع و چالش های فرارو، مسیری متفاوت در پیش بگیریم تا بتوانیم از ظرفیت این موافقت نامه بهره بیشتری بگیریم.

مسئول هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاهی اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه اوراسیا را فرصتی بی بدیل برای توسعه صادرات کشور بیان نمود و اضافه کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی افزون بر 183 میلیون نفر و حجم تجارت خارجی 750 میلیارد دلاری و اختصاص 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی جهان، فرصت بی بدیلی برای توسعه صادرات کشور و گسترش تجارت متقابل با هدف ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی و به تبع آن، بهبود ضریب ریسک سیاسی و امنیتی کشورهای عضو و از جمله ایران است.

وی پیشنهاد لحاظ همکاری با این اتحادیه در قالب یک پروژه ملی را عنوان کرد و گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به مثابه یک پروژه ملی و به عنوان پایلوت توسعه مناسبات اقتصادی در نظر گرفته و بر اساس آن ضمن رفع موانع و مسائل تجارت خارجی، به ایجاد الزامات مورد نیاز برای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت پرداخته شود.

وزیر نیرو ضرورت تدوین راهبرد همکاری اقتصادی با موضوع تولیدات صادرات محور را حائز اهمیت برشمرد و اضافه کرد: بنابراین با در نظر دریافت پیش فرض ورود به فاز تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید از هم اکنون به سمت تدوین راهبرد همکاری اقتصادی با موضوع تولیدات صادرات محور و با در نظر داشتن مزیت های نسبی (رژیم تجاری صادرات محور) حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مثابه یک پروژه ملی و پایلوت توسعه مناسبات اقتصادی در نظر گرفته شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مثابه یک پروژه ملی و پایلوت توسعه مناسبات اقتصادی در نظر گرفته شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید