جزییات دیدار وزیر انرژی تاجیکستان با وزیر آموزش و پرورش

به گزارش وبلاگ سروری کیا، تهران (پانا) - معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت که طرف تاجیکستانی به ما بیان نمود که حامل یک پیام برای شما هستیم که مدیریت مؤسسه مدرسه رودکی را به ما بدهید.

جزییات دیدار وزیر انرژی تاجیکستان با وزیر آموزش و پرورش

به گزارش مهر،ظهر یازدهم اسفند ماه خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با دلیر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرده است.

بر خلاف انتشار عکس های این دیدار، موضوع این دیدار و مشروح صحبت های وزیر آموزش و پرورش با طرف تاجیکستانی مغفول ماند.

ابوالفضل کمالی معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در خصوص این دیدار گفت: هدف اصلی سفر وزیر انرژی تاجیکستان بحث آموزش و پرورش نبود؛ تنها یکی از مأموریت های آقای دلیر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان در سفر به ایران، دیدار با وزیر آموزش و پرورش کشورمان بود.

معاون مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: جمهوری تاجیکستان با 10 میلیون نفر جمعیت و قرابت بسیار زیاد فرهنگی خصوصاً هم زبانی، یکی از بهترین کشورهایی است که در پی افزایش ارتباط با آنها هستیم؛ آقای دلیر جمعه و هیئت همراه گفتند که ما از طرف وزیر معارف تاجیکستان (که همتراز با وزیر آموزش و پرورش ماست) حامل یک پیام به شما هستیم که مدیریت مؤسسه مدرسه رودکی را از شما بگیریم.

کمالی در خصوص مدرسه رودکی گفت: سال 85 در سفر رئیس جمهور وقت کشورمان به تاجیکستان، یک قطعه زمینی که ارزش خوبی از نظر جایگاهی داشته با متراژ بالا به جمهوری اسلامی اهدا شد با این نیت که یک مدرسه مشترکی را ما برای فارسی زبانان داشته باشیم. تقریباً دو سال بعد از آن، سازمان نوسازی مدارس کشور حدود 4 میلیون دلار در آنجا هزینه کرد و مدرسه را ساخت و امروز نزدیک 85 درصد آن ساخته شده است. بعدها دیدیم یک سری اختلافاتی را به لحاظ ساختاری و همچنین از نظر سلیقه اداره مدرسه و تفاوت در سیاست ها با طرف تاجیکی داریم لذا تا امروز وضع مدرسه به همان شکل، بلا تکلیف مانده است.

معاون مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: پیشنهاد طرف تاجیکی این است که ما این مدرسه را به خودشان اهدا کنیم در حالی که ما هم در آن کشور هزینه کردید و حدود 13 سال است که حدود 4 میلیون دلار در آنجا هزینه نمودیم از طرفی دیگر پیشنهاداتی هم از سازمان های مختلف کشوری داشتیم که این فضا را تغییر کاربری بدهیم و به یکی از وزارتخانه های کشورمان اهدا کنیم.

نه تغییر کاربری می دهیم و نه به طرف تاجیکستانی واگذار می کنیم

کمالی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت آموزش و پرورش نسبت به پیشنهاد طرف تاجیکستانی چه بوده است؛ گفت: جناب آقای نوری وزیر آموزش و پرورش در آن جلسه خیلی قاطع گفتند که ما این فضای ساخته شده را نه تغییر کاربری می دهیم و نه به طرف تاجیکستانی واگذار می کنیم. ما می خواهیم اینجا را به عنوان یک مدرسه داشته باشیم؛ حتی اگر لازم است مدیریت اشتراکی در مدرسه خواهیم داشت و البته تلاش کنیم طرف تاجیکی خودمان را متقاعد کنیم که بپذیرند مدرسه را به ما واگذار کنند.

معاون مدارس خارج از کشور مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: وزیر انرژی تاجیکستان در حالت یک واسطه، از طرف وزیر معارف تاجیک برای ما پیام آورد و کوچک ترین تصمیمی هم نگرفت و گفت پیام ایران را به وزیر معارف تاجیکستان خواهد رساند؛ به نظرم این دیدار خالی از فایده هم نبود فکر می کنم ان شاالله در ارتباطاتی که به صورت مستقیم بین وزیر آموزش و پرورش ایران و وزیر معارف تاجیک صورت می گیرد؛ من فکر می کنم به نتیجه خوبی منتهی بگردد و ان شاالله این مدرسه به صورت کامل به جمهوری اسلامی ایران تعلق بگیرد و ما هم بتوانیم در کشوری که تاریخ و پیشینه خیلی خوبی با ما دارد بتوانیم فارسی را با روش ایران و جمهوری اسلامی توسعه بدهیم.

کمالی خاطر نشان کرد: جایگاه وزرای دو کشور در سطح مشخص تکلیف یک مدرسه نیست که لازم باشد جلسه مشترکی بین دو وزیر برگزار گردد؛ گفت: اگر دیداری بنا به دعوت طرف تاجیکی بین دو وزیر صورت گیرد؛ قطعاً یکی از مهمترین محورهایی که در آن مورد بحث خواهد شد شرایط مدرسه رودکی است؛ اما دیداری در سطح دو وزیر صرفاً برای مشخص تکلیف مدرسه برگزار نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جزییات دیدار وزیر انرژی تاجیکستان با وزیر آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات دیدار وزیر انرژی تاجیکستان با وزیر آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید