لوموند: خروج عربستان از باتلاق یمن تقریبا غیرممکن است ، ریاض راهی جز دیپلماسی ندارد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، یک رسانه غربی در گزارشی به شرایط کنونی رژیم سعودی در یمن بعد از گذشت چند سال از تجاوزگری نظامی به این کشور پرداخت و نوشت: خروج عربستان از باتلاق یمن تقریبا غیرممکن است.

لوموند: خروج عربستان از باتلاق یمن تقریبا غیرممکن است ، ریاض راهی جز دیپلماسی ندارد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سروری کیا، روزنامه لوموند در گزارش خود آورده است: در سایه درگیری های بی حد و حساب خطوط درگیری سیاسی و نظامی از جنوب تا شمال یمن، به نظر می رسد که کوشش های عربستان برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن، ماموریتی تقرییا ناممکن باشد.

آلن کاوال در گزارش خود با عنوان معادله جنوب یمن عربستان را در تگنا قرار داد، نوشت: ریاض ناتوان از دستیابی به آتش بسی با شورای انتقالی جنوب یمن است و این درحالی است که رسیدن به این آتش بس امری ضروری برای ریاض محسوب می گردد تا خود را از جنگ با حوثی ها (ارتش و کمیته های مردمی یمن) خلاص کند.

این گزارش اضافه نمود: عربستان می خواهد خود را از درگیری یمن خارج کند اما از شمال تا جنوب، درگیری های بی حد و حساب و خطوط درگیری های سیاسی و نظامی وجود دارد که این ماموریت را در یمن تقریبا غیرممکن می نماید.

کاوال نوشت: کوشش های عربستان برای یافتن راه برون رفت آبرومندانه از باتلاق یمن از هفته ها پیش و بعد از اعلام یکطرفه آتش بس از سوی ریاض شروع شده است اما سعودیها پرونده دشواری را در جنوب یمن بعد از ترک آنجا از سوی امارات به ارث برده اند و به نظر نمی رسد که قادر باشند تا فقط با استفاده از وزن سیاسی خود آن را حل نمایند.

به نوشته کاروال، ارتش و کمیته های مردمی یمن) در شمال شهر صنعا پایتخت را در کنترل دارند و به عملیات خود ادامه می دهند و در جنوب یمن نیز تنش ها درباره شهر عدن بعد از اعلام خودمختاری شورای انتقالی در اواخر ماه آوریل گذشته رو به افزایش است.

وی اضافه نمود: شورای انتقالی جنوب در کوشش برای ایجاد یک کشور مستقل یا دستکم خودمختاری داخل مرزهایی است که قبل از اتحاد یمن شاقتصادی و جنوبی در سال 1990 میلادی بر آن مسلط بود.

این نویسنده توضیح داد: جنوبی ها با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی و فراری) یمن که هم اکنون در ریاض به سرمی برد، مخالف هستند.

وی اضافه نمود: مواضع شورای انتقالی جنوب که حالت فوق العاده و حق معین سرنوشت را اعلام نموده است، در شهر عدن و مناطق مجاور آن شرایط را تغییر نداده است چرا که موازنه قوا عملا برای جدایی طلبی در سطح امنیتی آماده بود اما آنها نتوانستد نهادهای رسمی را به کنترل خود در بیاورند؛ باوجود اینکه تحرکاتی در نزدیک بانک مرکزی در عدن داشتند.

کاروال در گزارش خود توضیح داد: این تنش های جدید در داخل اردوگاه مخالف ارتش و کمیته های مردمی یمن بار سنگین بیشتری بر دوش ریاض گذشته است که به نظر می رسد کوشش های دیپلماتیکش در عرصه یمن محکوم به شکست است.

به نوشته این گزارش، در ماه نوار سال 2019 میلادی بود که عربستان بعد از درگیری های نظامی بین شبه نظامیان هادی و شورای انتقالی جنوب با یکدیگر برای امضای توافقنامه ریاض بین آنها جنگید اما این توافقنامه بسیار روشن و مورد انتظار برای سازماندهی تقسیم قدرت با جنوبی ها نبود و اساسا جوهری روی کاغذ باقی ماند.

تانوس پتورس کارشناس جنوب یمن و پژوهشگر دانشکده مطالات شرق و آفریقای دانشگاه لندن گفت: اعلامیه جنوبی ها (مبنی بر خودمختاری) پیش از هر چیز دیگری یک اقدام نمادین است. هدف این است که به سعودیها یادآوری نمایند که نمی توانند بدون در نظر دریافت منافع شورای انتقالی و وادار کردن هادی به امتیازدهی جنوب یمن را اداره نمایند.

به نوشته کاروال، اعلام حق معین سرنوشت جنوبی ها با سیل های ویرانگر جنوب یمن همراه شد و مردم عدن به حال خود رها شدند تا با سرنوشت روبرو شوند و دولت هادی کاری برای آنها نکرد.

وی اضافه نمود: این شرایط دور جدیدی از ناامیدی جنوبی ها را رقم زد که خود را از زمان وحدت یمن به حاشیه رانده شده می بینند.

این نویسنده توضیح داد: شورای انتقالی از حمایت نامحدود امارات برخوردار است و وزنه ای در جنوب یمن به شمار می رود. با وجود اینکه امارات در تابستان سال 2019 میلادی از خاک یمن خارج شد اما توانمندیهای نظامی جنوبی ها که ابوظبی آنها را تجهیز و آموزش داد، همچنان زیاد است.

وی اضافه نمود: این امر به آنها اجازه داد که استان های جنوبی غربی یمن را تحت سیطره خود بگیرند و در نهادهای دولتی نفوذ نمایند، با وجود اینکه کارمندان همچنان حقوق خود را از دولت هادی می گیرند.

اما با این حال، کاوال ادامه داد که این شرایط شورای انتقالی به معنای سلطه داشتن تمام و کمال نیست زیرا این شورا بدون امارات از منابع اقتصادی لازم برخوردار نیست و اعلام حق معین سرنوشت این شورا به طور متفاوتی مورد استقبال نهاده شد زیرا هادی از حمایت زیادی بویژه در استان زادگاهش ابین برخوردار است.

این نویسنده توضیح داد: عملا درگیری هایی بین شبه نظامیان دو اردوگاه یاد شده در جزیره سقطری بوقوع پیوسته است. با وجود اینکه آتش بس همچنان برقرار است اما اوضاع میدانی پر تنش است.

کاروال تاکید نمود: عربستان پرونده دشواری را در جنوب یمن بعد از خروج امارات به ارث برده است و به نظر می رسد که قادر به استفاده از وزن سیاسی خود برای حل آن نیست چرا که مقر شورای انتقالی جنوب در ابوظبی است و مقامات اماراتی می توانستند که از نفوذ خود برای خودداری این شورا در صدور اعلامیه حق معین سرنوشت جلوگیری نمایند اما اینکار را نکردند و این بحران جدید در خاک یمن را برای ریاض به جا گذاشتند.

ایلانا دیلوزییر کارشناس یمن در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: اعلام حق معین سرنوشت ضربه ای قوی بود. امید بود که شورای انتقالی جنوب و دولت هادی به سمت یک توافق سوق داده شوند و سپس حوثی ها به میز مذاکره آورده شوند. ریاض در هر دو مورد باخت.

برپایه این گزارش، ارتش و کمیته های مردمی می دانند که ریاض خواستار خروج در اسرع وقت از یمن است و فرصت را برای تقویت موضع خود در جنگ غنیمت می شمرند.

این گزارش اضافه نمود: از ژانویه سال 2020 میلادی، ارتش و کمیته های مردمی یمن به سمت استان مارب پیشروی کردند. پیشروی بیشتر در این جبهه به ارتش و کمیته های مردمی اجازه می دهد که کنترل منابع هیدروکربنات در شمال شرقی یمن را بدست بگیرند و فشار به سمت مرزهای عربستان را افزایش دهند.

دیلوزییر گفت: سعودیها گزینه های اندکی برای برون رفت از جنگ دارند. نمی توانند مانند امارات به طور یکجانبه خارج شوند زیرا این کار باعث خواهد شد که حوثی ها مناطق نزدیک مرزهای عربستان را در کنترل خود باقی نگه دارند لذا گزینه ای به جز دیپلماسی ندارند.

به نوشته لوموند، سعودیها تنها هستند و هم پیمانان آنها از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گرفته تا آمریکا و اروپا اولویت های دیگری به غیر از حمایت از آنها دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لوموند: خروج عربستان از باتلاق یمن تقریبا غیرممکن است ، ریاض راهی جز دیپلماسی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوموند: خروج عربستان از باتلاق یمن تقریبا غیرممکن است ، ریاض راهی جز دیپلماسی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید