نمایش های روی صحنه چقدر فروختند؟ ، این نمایش در همه اجراها ظرفیتش تکمیل است
به گزارش وبلاگ سروری کیا، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج تا سرانجام روز آدینه 13 مرداد سال 1402 به تفکیک اجراها تعیین شد.
به گزارش وبلاگ سروری کیا، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر و بعلاوه تماشاخانه سنگلج تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد به تفکیک اجراها اعلام شد.
جریان همچنان وصله ناجور
نمایش جریان به کارگردانی علیرضا معروفی که از روز 29 تیرماه 1402 اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت 579 تماشاگر و قیمت بلیت 200 هزار تومان آغاز نموده، تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد 1402 با مجموع 12 اجرا و میزبانی از یک هزار و 288 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) 151 میلیون و 825 هزار تومان فروش داشته است.
پیش از این هم گفته بودیم که این نمایش از اساس برای سالن اصلی تئاترشهر مناسب نیست و کیفیت یک نمایش با مقدار جذب مخاطب آن رابطه مستقیم دارد. هنر تئاتر با اجرا روی صحنه و درک آن از طرف مخاطب کامل می گردد. در واقع یک سیستم به عنوان فرستنده پیغامی را با استفاده از مجموعه ای از ابزارها و نشانه ها فراوری می نماید و در معرض ارتباط با مخاطبانش قرار می دهد. هدف آن است که گیرنده این پیغام را دریافت و پس از رمزگشایی نشانه های هنری آن را درک کند.
حالا اگر بخواهیم مفاهیم مهمی را هم در قالب تئاتر و هنر بیان کنیم، اینکه از اساس نتوانیم اثری قابل بحث و قابل دفاع را خلق کنیم که توانایی جذب مخاطب را نداشته باشد، تنها سوژه را از بین برده ایم و فرآیند شکل گیری نمایش و رسیدنش به مقصد را به درستی انجام نداده ایم.
این دقیقا اتفاقی است که درباره جریان علیرضا معروفی اتفاق افتاده است؛ نمایشی که شاید ناظر بر محتوایی مهم روی صحنه رفته، اما به علت نداشتن مخاطب قابل قبول به هدف نرسیده است.
این نمایش در سالن اصلی 579 نفره مجموعه تئاتر شهر تا امروز با 12 اجرا 6 هزار 948 ظرفیت داشته، اما مطابق با آمار اعلام شده تنها هزار و 288 مخاطب یعنی تنها 19 درصد مخاطبین ممکن را به تماشای تئاتر نشانده که این آمار در مقایسه با آثار قبلی این سالن فاجعه بار خواهد بود.
نمایش سلول شخصی به کارگردانی امیرحسین آلادپوش هم که از روز 8 مرداد 1402 در تالار اصلی با ظرفیت 579 نفر و قیمت بلیت 200 هزار تومان روی صحنه رفته تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد 1402 با مجموع 6 اجرا و میزبانی 2 هزار و 254 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل 314 میلیون و 184 هزار تومان دست پیدا نموده است.
سلول شخصی با آنکه تجربه تماماً پیروزی در سالن اصلی تئاترشهر نیست، اما علت خوبی برای رد صلاحیت جریان است، این نمایش تنها در 6 اجرا توانسته نزدیک به 2 هزار 254 مخاطب را جذب خود کند یعنی با نیمی از اجراهای جریان 2 برابر مخاطب جذب نموده است.
نمایش امیرحسین آلادپوش 65 درصد از تمامی توان جذب مخاطب خود را استفاده نموده است، حضور بازیگران چهره در این اتفاق بی تاثیر نبوده شرایط این روزهای تئاتر نیز به جذب مخاطب بیشتر این آثار یاری می نماید.
در خلاصه این نمایش آمده است: سخته آخه، واقعا سخته. انگار تو قلبت دو تا آهن ربا با قطب هم نامو چپوندن کنار هم. دلت از فولادم اگه باشه قُر می شه بالاخره. کم میاری می شکنی. این دو تا مدام دارن از هم فرار می کنن و تو می خوای یه جا نگهشون داری. لحظه ای رو می شناسی که هم شب باشه هم روز؟ تو همه بیست و چهار ساعت چند دقیقه است این لحظه های گرگ و میشه، نه یه عمر! می دونه چقدر سخته یه عمر تو این لحظه زندگی کنی؟ نچ. نمی دونی! می فهمی زندگی کردن رو مرز دو تا دشمن قدیمی خود ِمرگه. زندگی نیست! نجس و پاکی جمع نمی شن با هم. هیچ وقت. اصلا مگه می شه با دهن نجس تعزیه بخونه کسی؟
ادامه رشد مخاطبین در ژنرال مجهول
نمایش ژنرال مجهول به کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی که از روز چهارشنبه 21 تیر 1402 در تالار چهارسو با ظرفیت 132 نفر و قیمت بلیت 130 هزار تومان روی صحنه رفته، تا روز آدینه 13 مرداد با مجموع 17 اجرا و یک هزار و 507 تماشاگر به فروشی معادل 142 میلیون و 168 هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) دست پیدا نموده است.
این نمایش در آمار قبلی اعلام شده در 9 اجرا 627 مخاطب داشته است، حال بعد از 8 اجرای دیگر تعداد تماشاگران ژنرال مجهول 880 نفر رشد نموده که این به معنای افزایش تعداد مخاطبان این نمایش در هر اجرا است، در مطلب قبلی هم یادآور شده بودیم که آغاز یک نمایش با این تعداد مخاطب نشانه امید به آینده فروش آن است.
حرفه ای همچنان پیروز
نمایش حرفه ای به کارگردانی وحید منتظری نیز که از روز 22 تیر 1402 اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت 132 نفر و قیمت بلیت 130 هزار تومان آغاز کرد، تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد 1402 با مجموع 15 اجرا و یک هزار و 717 تماشاگر به فروشی معادل 177 میلیون و 34 هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) دست پیدا نموده است.
این نمایش در آمار قبلی پرفروش ترین نمایش تئاتر شهر بود، حرفه ای تا روز آدینه 30 تیرماه 1402 با مجموع 8 اجرا، 870 تماشاگر به فروشی معادل 89 میلیون و 791 هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) دست پیدا نموده بود، این آمار نشان دهنده 109 مخاطب به صورت میانگین است.
حالا و در 8 اجرای اضافه شده در این مدت میانگین مخاطب هر اجرا به 114 مخاطب رسیده، این یعنی میانگین تعدا مخاطب هر اجرای این نمایش افزایش داشته است.
هیدن، همواره پر
نمایش هیدن (پنهان) به کارگردانی کوروش شاهونه هم که از روز 27 تیر 1402 اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت 96 نفر و قیمت بلیت 130 هزار تومان آغاز نموده، تا روز آدینه 13 مرداد 1402 با 16 نوبت اجرا و یک هزار و 484 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل 163 میلیون و 800 هزار تومان دست پیدا نموده است.
این نمایش تا روز آدینه 30 تیرماه 1402 با 4 نوبت اجرا، 374 تماشاگر داشته، این تعداد بعد 12 نوبت اجرای دیگر هزار و 110 نفر رشد نموده یعنی در هر اجرا میانگین 93 نفر در سالن بوده اند و با توجه به ظرفیت 96 نفره تالار قشقایی، هیدن سالنی همواره پر داشته است.
نکته جالب توجه برای این نمایش ذکر نشدن روز خاتمهی اجرای آن در سایت فروش بلیت است. به نظر هیدن تا زمانی که مخاطب دارد روی صحنه خواهد بود.
سایه روشن، معمولی شهر پیروز ها
نمایش سایه روشن به کارگردانی سعیده آجربندیان هم که از روز 23 تیر 1402 در تالار سایه با ظرفیت 72 نفر و قیمت بلیت 100 هزا ر تومان اجرای خود را آغاز نموده، تا روز آدینه 13 مرداد با 15 نوبت اجرا، مجموع 481 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) 28 میلیون و 300 هزار تومان فروش داشته است.
این نمایش تا روز آدینه 30 تیرماه 1402 و در آمار قبلی اعلام شده با 7 نوبت اجرا، در مجموع 217 تماشاگر داشته است، یعنی در شرایط قبلی کمتر از نصف صندلی های تئاتر شهر برای این اجرا فروش رفته است.
حالا و با گذشت 8 اجرای دیگر با 264 مخاطب در این اجراها این نمایش به طور میانگین در هر بار روی صحنه رفتن 33 مخاطب داشته و همچنان به روند معمولی خود ادامه می دهد، البته این اجرا در یک سالن معمولی هم به اجرا می پردازد و فروشی معمولی نیز دارد اما بازهم باید آن را انتخاب مناسبی برای تئاترشهر ندانست.
نمایش چخفته به کارگردانی اشکان پیردل زنده نیز که از روز 23 تیر 1402 در تالار سایه با ظرفیت 72 نفر و قیمت بلیت 110 هزار تومان روی صحنه رفته، تا روز آدینه 13 مرداد با مجموع 15 اجرا و یک هزار و 21 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل 95 میلیون و 480 هزار تومان پیدا نموده است.
چخفته تا روز آدینه 30 تیر 1402 با مجموع 7 اجرا به 473 تماشاگر دست پیدا نموده بود، یعنی این نمایش در آمار قبلی میانگین 67 مخاطب داشته و حالا بعد از گذشت 8 اجرای دیگر همین آمار را تکرار نموده است، با توجه به سالن 72 نفره سایه می توان چخفته را نمایشی پر مخاطب دانست.
تماشاخانه سنگلج با دو اجرای خالی
نمایش شب روی سنگفرش خیس به کارگردانی میکائیل شهرستانی نیز که از روز 9 مرداد 1402 اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت 236 نفر و قیمت بلیت 80 هزار تومان آغاز نموده (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد و 447 تماشاگر به فروشی معادل 35 میلیون و 839 هزار و 200 تومان دست پیدا نموده است.
نمایش پرده در پرده به کارگردانی رویا اسدی هم که از روز 10 مرداد 1402 اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت 236 نفر و قیمت بلیت 60 هزار تومان آغاز نموده (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) تا خاتمه روز آدینه 13 مرداد، 133 تماشاگر و 7 میلیون و 651 هزار و 800 تومان فروش داشته است.
هر دو نمایش تماشاخانه سنگلج که تعداد اجراهای آنها در آمار اعلام شده ذکر نشده است اگر به طور طبیعی روی صحنه رفته باشند تقریبا 4 اجرا روی صحنه برده اند.
با یک حساب سرانگشتی مخاطب هر اجرای سنگلج نیمی از سالن را هم پر ننموده است.
منبع: همشهری آنلاین