ویتامین های محلول در چربی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، ویتامین های A، D، E و K چهار گروه از ویتامین ها هستند که در چربی حل می شوند. این مقاله اطلاعاتی را درباره منابع این ویتامین ها، اهمیت آن ها و اثرات سوء ناشی از کمبود آن ها ارائه می دهد.

ویتامین های محلول در چربی

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

ویتامین های A، D، E و K چهار گروه از ویتامین ها هستند که در چربی حل می شوند. این مقاله اطلاعاتی را درباره منابع این ویتامین ها، اهمیت آن ها و اثرات سوء ناشی از کمبود آن ها ارائه می دهد.

ترکیبات آلی مورد احتیاج بدن در مقادیر جزئی به اسم ویتامین ها شناخته می شوند. ویتامین ها به دو گروه طبقه بندی می شوند. ویتامین های محلول در آب که شامل ویتامین های B و C هستند و ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های A، D، E و K می باشند. همانطور که از نام آن ها پیداست، ویتامین های نوع اول قابل حل در آب بوده، در حالی که ویتامین های نوع دوم در چربی ها حل می شوند. هنگامی که این ویتامین های محلول در چربی از روده کوچک عبور می نمایند، به وسیله گلبول های چربی موجود در آن ها جذب می شوند. نمک های صفراوی نقش مهمی در جذب این ویتامین ها در بدن ایفاء می نمایند و در آن جا این ویتامین ها وارد جریان خون می گردند. بعد از آن، این ویتامین ها در بافت های بدن ذخیره شده و در آن جا می مانند. به همین علت افراد زمانی که این ویتامین ها را به میزان بیش از حد مصرف می نمایند، منجر به بروز بیماری هایی در آن ها می گردد. بعلاوه کمبود آن ها در بدن هم باعث بروز اختلالات مختلفی می گردد.

فهرستی از ویتامین های محلول در چربی

ویتامین A

اهمیت

بهبود بینایی، تسهیل رشد طبیعی استخوان و حفظ سلامت پوست از عملنمودهای مهم این ویتامین به تعداد می رود. به غیر از این ها، ویتامین A بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده بنابراین به اسم یک آنتی اکسیدان عمل می نماید. این ویتامین ممکن است تا حد خاصی باعث حفاظت از بدن در برابر سرطان هم گردد.

منابع

بدن می تواند به طور مستقیم این ویتامین را از محصولات حیوانی و لبنی مختلف مانند تخم مرغ، شیر، گوشت و جگر تامین کند. ویتامین A به فرم فعال در دسترس بدن بوده و به اسم رتینول شناخته می گردد. انواع دیگر آن به اسم بتاکاروتن شناخته شده که در سبزیجات و میوه ها یافت می شوند. بتا کاروتن هنگامی که وارد بدن می گردد، به رتینول تبدیل می گردد.

عوارض جانبی کمبود ویتامین A

در مقایسه با کشورهای پیشرفته، کمبود این ویتامین در کشورهای در حال توسعه شایع تر می باشد. گزروفتالمی، یک اختلال چشمی بوده که به واسطه فقدان ویتامین A در بدن رخ می دهد. این ویتامین بر پوست هم موثر بوده و برای زنان باردار هم بی خطر می باشد. کاهش ایمنی، خشک پوست و مسائل رشدی، تعدادی از مسائل مرتبط با کمبود ویتامین A می باشد.

خطرات

مقادیر زیاد ویتامین A در طول دوران بارداری می تواند منجر به نقص هنگام تولد در کودک گردد. به همین علت پزشکان مصرف میزان زیاد محصولات لبنی و حیوانی را در طول دوران بارداری منع می نمایند.

ویتامین D

اهمیت

ویتامین D نقش مهمی در بدن با یاری جذب و استفاده از فسفر و کلسیم ایفاء می نماید. دیگر عملنمودهای مهم این ویتامین شامل حفظ سلامت دندان ها، استخوان ها و یاری به تشکیل غضروف می باشد.

منابع

ویتامین D به دو فرم موجود می باشد: D2 و D3. از این میان، ویتامین D2 از غذاهایی مانند روغن جگر، تخم مرغ و ماهی به دست می آید. ویتامین D3 را خود بدن به یاری نور خورشید فراوری می نماید.

عوارض جانبی ناشی از کمبود ویتامین D

موارد بسیار کمی وجود دارد که در آن ها کمبود ویتامین D مشاهده شده است. بیشتر افراد بستری، افرادی با پوست تیره و افراد چاق به کبود این ویتامین مبتلا هستند. اثرات کمبود ویتامین D شامل گرفتگی در عضلات، رشد نامناسب، اختلالات دهان و دندان و درد د استخوان ها می باشد. کمبود این ویتامین منجر به بیماری های دیگری مانند نرمی استخوان در بچه ها و پوکی استخوان در بزرگسالان هم می گردد.

خطرات

مصرف بیش از حد ویتامین D در بدن می تواند منجر به D، اختلالات قلبی عروقی، ضعف استخوان ها و آسیب های کلیوی گردد.

ویتامین E

اهمیت

مهم ترین عملکرد ویتامین E افزایش سیستم ایمنی بدن می باشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی می باشد و به سنتز سلول های قرمز خون در بدن هم یاری می نماید.

منابع

ویتامین E به میزان زیادی در غذاهای حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده یافت می گردد. بعضی از این ها شامل بادام، بادام زمینی، فندق، دانه های سویا، میگو، گندم و دانه های آفتابگردان می باشد.

عوارض جانبی ناشی از کمبود ویتامین E

هر چند که کمبود این ویتامین نادر است، اما این کمبود می تواند منجر به نقص در سیستم عروقی، فراوری مثلی و عصبی گردد. مشاهده شده که کمبود ویتامین K به علت سوء جذب چربی ایجاد می گردد.

خطرات

عوارض جانبی بسیار کمی در رابطه با مصرف بیش از حد این ویتامین وجود دارد. با این حال، بعضی از عوارض جانبی شایع آن شامل: خستگی، ضعف در عضلات، مسائل بینایی، سردرد و بیماری های گوارشی می باشد.

ویتامین K

اهمیت

این ویتامین در ساخت استخوان های قوی و پیشگیری از انواع بیماری های قلبی مفید می باشد. بعلاوه به فرایند لخته سازی خون هم یاری می نماید.

منابع

میکرو ارگاهمم های موجود در روده ویتامین K مورد احتیاج بدن را فراوری می نمایند. این ویتامین از کلم بروکلی، اسفناج، کلم و دیگر سبریجات برگی هم به دست می آید. روغن های گیاهی خاصی هم حاوی ویتامین K می باشند.

عوارض جانبی ناشی از کمبود ویتامین K

کمبود ویتامین K در نوزادان شایع تر می باشد، چون روده آن ها قادر به فراوری این ویتامین نیست.

این مشکل به وسیله ارائه این ویتامین به وسیله تزریق درمان می گردد. سطوح پایین این ویتامین هم می تواند منجر به پوکی استخوان در بزرگسالان گرد.

خطرات

عوارض جانبی اندکی در رابطه با مصرف بیش از حد ویتامین K در بدن وجود دارد. هر کسی باید غذاهای غنی از این ویتامین ها را با در نظر گرفتن فواید مختلف مرتبط با آن ها در رژیم غذایی خود قرار دهد.

منبع: راسخون

به "ویتامین های محلول در چربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های محلول در چربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید