8 فایده روزه از نگاه علم

به گزارش وبلاگ سروری کیا، روزه داری می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. در واقع روزه با کاهش میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید خون جلوی گرفتگی رگ های قلب را می گیرد و قلب را در شرایط مناسبی قرار می دهد.

8 فایده روزه از نگاه علم

قدمت روزه داری به قرن ها قبل برمی گردد و در بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب نقش مهمی بازی می نماید.

در آنالیز های علمی فواید روزه داری ثابت شده است که در ادامه به 8 مورد آن اشاره نموده ایم:

آنالیز های متعدد نشان داده است روزه داری می تواند قند خون را کنترل کند و جلوی ابتلا به دیابت نوع دوم را بگیرد. روزه داری با کاهش مقاومت انسولینی، حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و گلوکز را از جریان خون بهتر به سلول های بدن انتقال می دهد. بدین ترتیب قند خون بدن ثابت مانده و دچار افت و خیز نمی گردد.

البته روزه داری ممکن است روی میزان قند خون مرد ها و زن ها اثرات متفاوتی بگذارد و قند خون بعضی از افراد، به ویژه زن ها، را دچار اختلال کند. به همین علت افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند باید پیش از روزه داری با پزشک مشورت نمایند.

اگرچه التهاب بخشی از فرایند ایمنی طبیعی بدن در برابر عفونت هاست، التهاب مزمن فرد را در خطر ابتلا به بیماری هایی، چون سرطان، ناراحتی های قلبی و روماتیسم مفصلی قرار می دهد. بعضی مطالعات نشان داده است که روزه داری می تواند از میزان التهاب کاسته و سلامت فرد را حفظ کند.

بعلاوه در آنالیز روی حیوانات معین شده است پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری که اثراتی، چون روزه داری دارد می تواند در بهبود شرایط بیماران مبتلا به ام اس (MS) - که نوعی التهاب مزمن است- موثر باشد.

بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ ومیر در دنیا است و حدود 31،5 درصد از مرگ های دنیا را شامل می گردد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، روشی موثر برای کاهش خطر بیماری قلبی است. بعضی از تحقیقات نشان می دهد، روزه داری می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. در واقع روزه با کاهش میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید خون جلوی گرفتگی رگ های قلب را می گیرد و قلب را در شرایط مناسبی قرار می دهد.

در آنالیز های دیگر معین شده، روزه می تواند از فشار خون بالا و خطر ابتلا به دیابت که موجب بیماری های قلبی می شوند بکاهد.

محققان در آنالیز های خود روی حیوانات دریافتند، روزه می تواند عملکرد و ساختار مغز را بهبود بخشد. در واقع روزه با افزایش فراوری سلول های عصبی به عملکرد شناختی فرد یاری می نماید.

بعلاوه همانطور که گفته شد روزه از التهاب های موجود در بدن می کاهد و در نتیجه از اختلال های تحلیل سلول های عصبی پیشگیری می نماید. در آنالیز های روی حیوانات معین شد، روزه گرفتن جلوی ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را می گیرد.

البته بیشتر این آنالیز ها در نمونه های حیوانی بوده و باید آنالیز های انسانی بیشتری برای اثبات این عملکرد روزه انجام گردد.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع، روزه می گیرند. بعضی از تحقیقات نشان داده است روزه های کوتاه مدت می تواند با افزایش میزان انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین موجب افزایش سوخت و ساز بدن گردد. در واقع در یک آنالیز معین شد روزه از وزن بدن فرد روزه دار تا 9درصد می کاهد و می تواند طی 12 تا 24 هفته از چربی های بدن او به میزان قابل توجهی کم کند.

علاوه بر آن، برای چربی سوزی، روزه گرفتن به مراتب موثرتر از محدود کردن کالری است و در عین حال بافت های عضلانی از بین نمی فرایند.

هورمون رشد انسان، نوعی هورمون پروتئینی است که روی بسیاری از جنبه های سلامت بدن انسان تاثیر مثبت دارد. در حقیقت آنالیز ها نشان داده که این هورمون، در رشد، سوخت وساز بدن، کاهش وزن و افزایش قوای عضلانی نقش مهمی دارد.

آنالیز های مختلف نشان داده که روزه می تواند میزان ترشح این هورمون را افزایش دهد. در واقع پس از گذشت 24 ساعت از روزه داری، میزان ترشح این هورمون افزایش نشان می دهد. در یک تحقیق هم نشان داد، فقط پس از 2 روز روزه داری، میزان این هورمون 5 برابر می گردد.

بعلاوه روزه گرفتن با حفظ سطح ثابت قند خون و انسولین، میزان ترشح هورمون رشد را در شرایط مطلوبی قرار می دهد.

آزمایش های مختلف روی حیوانات نشان داده است که روزه گرفتن می تواند طول عمر را افزایش دهد. در یک آنالیز روی موش های آزمایشگاهی معین شد، سرعت پیر شدن سلول های بدن موش ها هنگام روزه گرفتن کمتر از مواقع عادی است. ضمناً این موش های تحت آزمایش، 83درصد از موش های دیگر بیشتر عمر کردند.

آنالیز های دیگر روی حیوانات نتایج مشابه ای داشته اند و روزه توانسته طول عمر و نرخ بقا را افزایش دهد. البته برای اثبات افزایش طول عمر در انسان با روزه داری و چگونگی آن، باید آنالیز های بیشتری انجام گردد. تمام تحقیقات در این خصوص صرفا روی حیوانات صورت گرفته است.

تحقیقات نشان داده است که روزه داری می تواند از خطر ابتلا به سرطان تا حد قابل توجهی بکاهد. در واقع در یک آنالیز روی موش های آزمایشگاهی معین شد، روزه می تواند جلوی تشکیل تومور های سرطانی را بگیرد.

بعلاوه محققان در آنالیز های دیگر دریافتند، روزه داری می تواند به میزان شیمی درمانی موجب تاخیر در رشد تومور های سرطانی گردد.

البته بیشتر تحقیقات مربوط به فواید روزه در پیشگیری از سرطان روی حیوانات صورت گرفته است و برای اثبات آن در انسان هم باید تحقیقات مشابه ای انجام گردد. با اینحال تمام این یافته ها امیدوارنماینده هستند و اثر مثبت روزه گرفتن را نشان می دهند.

علی رغم وجود فهرستی طولانی از فواید روزه داری، روزه گرفتن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. اگر به دیابت یا قند خون پایین مبتلا هستید، روزه گرفتن ممکن است سطح قند خون تان را بالا ببرد؛ بنابراین اگر دیابت یا هر نوع بیماری زمینه ای دیگر دارید، پیش از روزه گرفتن باید با پزشک مشورت کنید.

بعلاوه هنگام روزه گرفتن باید مراقب باشید بدن تان پرآب باقی بماند. پس در زمان های مصرف غذا، باید غذا های غنی از مواد مغذی و آب کافی مصرف کنید.

روزه گرفتن برای افراد مسن، نوجوان یا کم وزن بدون مشورت پزشک خطرناک است. بعلاوه در روز های روزه داری باید از فعالیت های بدنی تان کم کنید و به میزان کافی استراحت کنید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید

به "8 فایده روزه از نگاه علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فایده روزه از نگاه علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید