چند روش ساده برای تر و تازه نگه داشتن میوه و سبزی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، برترین راه حل ممکن خرید میوه به مقدار هر وعده است اما اگر شرایط مصرف یکباره ندارید، بعد از خرید حضوری یا سفارش میوه تازه می توانید عمر آنها را با این چند روش طولانی تر کنید.

چند روش ساده برای تر و تازه نگه داشتن میوه و سبزی

چند توصیه کلی

1. سبزی سالاد را ترد نگه دارید

هیچ دورچینی به خوشمزگی سالادی با سبزیجات ترد و تازه نیست. برای آنکه سبزی سالاد طراوتش را حفظ کند، آن را در یک کاسه بریزید و روی آن چند ورق دستمال آشپزخانه بگذارید تا رطوبت را جذب کند.

با این کار سبزی سالاد مدت ها ترد می ماند و برگ هایش در یخچال پژمرده نمی گردد. از طرفی هرقدر بهتر بتوانید هوای داخل ظرف را خارج کنید، عملا عمر سبزیجات داخل ظرف را طولانی تر نموده اید. یک ترفند دیگر این است که روی برگ کاهو نمک بپاشید تا رطوبت اضافه را جذب کند.

2. سبزیجات را به صورت خردنموده فریز کنید

گاهی اوقات برترین راه حل نگهداری از سبزیجات فصلی، خردکردن و فریزکردن آنهاست چراکه در غیر این صورت، قبل از آنکه فرصت استفاده داشته باشیم، می پوسند و از بین می روند. یک نمونه اش پیاز است:

برای عمر طولانی تر این ماده غذایی ابتدا خردش کنید، در یک بطری آب خالی بریزید و بعد در فریزر بگذارید. این طوری حتی اگر کاملا یخ زده باشد، می توانید با تکان دادن بطری به میزان دل خواه بردارید و مابقی را به فریزر برگردانید. باقی سبزیجات را قبل از فریزکردن، بلانچ کنید تا برگ سبزی موقع آب شدن پژمرده نگردد.

3. سبزی تازه را در آب نگه دارید

وجود آب عمر سبزی را طولانی تر می نماید. برای نگهداری مارچوبه و سبزی های نرم مثل جعفری، گشنیز، شوید، نعناع و ریحان، آنها را به صورت عمودی در یک لیوان آب بگذارید و در دمای اتاق نگه دارید تا دیرتر پژمرده شوند. البته گیاهان محکم تر مانند رزماری، آویشن، مریم گلی و پیازچه به هوای سردتر نیاز دارند و در یخچال تازه تر می مانند.

4. میوه و سبزی را دور از هم نگه دارید

بعد از سفارش میوه تازه تا وقتی مجبور نشده اید، میوه و سبزی را کنار هم نگه ندارید. برخی از میوه ها مثل موز، آووکادو و هلو گاز اتیلن فراوری می نمایند. این گاز مثل یک هورمون، سرعت پختن میوه ها و سبزیجات اطراف را بالا می برد.

5. برترین محل نگهداری را بشناسید

برترین جا برای نگهداری هر میوه تا حد زیادی به شرایط میوه بسنگی دارد. اگر می خواهید آووکادو، گوجه فرنگی، انبه، خربزه، سیب یا گلابی پخته تر گردد و اصطلاحا برسد، آن را روی پیشخان آشپزخانه بگذارید.

حتی میوه های هسته دار مانند شلیل و انبه را ابتدا باید بیرون یخچال نگه دارید تا نرم شوند و بعد به یخچال منتقل کنید اما انگور، مرکبات و انواع توت را از همان ابتدا در یخچال نگه دارید تا در دمای اتاق خراب نشوند.

نگهداری از انواع میوه ها و سبزیجات

پس از خرید میوه از میوه فروشی محله یا سفارش میوه تازه به صورت آنلاین، این چند نکته به نگهداری بهتر میوه ها در خانه یاری می نمایند.

1. توت را با سرکه بشویید

توت فرنگی، تمشک و سایر انواع توت را قبل از آنکه به یخچال منتقل کنید، با مخلوط آب و سرکه (دوسوم آب، یک سوم سرکه) بشویید، آب بکشید و کاملا خشک کنید. همین شست وشوی ساده کپک ها و عفونت ها را از بین می برد و ماندگاری میوه را چندین هفته افزایش می دهد.

2. روی آووکادو آب لیمو بریزید

آووکادو حاوی آنزیم هایی است که در معرض اکسیژن رنگدانه های قهوه ای فراوری می نمایند. به همین دلیل آووکادوی برش خورده خیلی زود کهنه و رنگ و رورفته به نظر می رسد. برای نگهداری بهتر این میوه دو راه پیش رو دارید:

آن را به آب لیمو آغشته کنید. اسید سیتریک آب لیمو دست کم یک روز قهوه ای شدن آووکادو را عقب می اندازد.

کنارش پیاز بگذارید. همان گازی که موقع خردکردن پیاز چشم را می سوزاند، جلوی اکسیدشدن آووکادو را می گیرد و عمر آن را طولانی تر می نماید.

3. هویج را در آب نگه دارید

هویج متأسفانه خیلی زود خشک می گردد و می پلاسد. برای نگهداری این میوه تا حد امکان رطوبت مهیا کنید. برترین راه حل استفاده از یک ظرف پر از آب است. هویج را در ظرف بگذارید، روی ظرف را با پلاستیک ببندید و در یخچال بگذارید. اگر دوست ندارید هویج با آب در تماس باشد، می توانید لای پلاستیک حباب دار بپیچید و بعد در ظرف آب بگذارید. حتی در این حالت رطوبت لازم را دریافت می نماید.

4. لیمو را برش نزنید

اگر برای پخت غذا یا تهیه نوشیدنی به چند قطره آب لیموی تازه نیاز دارید، لازم نیست یک لیموی کامل را نصف کنید. یک چنگال یا سیخ تیز در لیمو فرو کنید و فشار دهید. به این ترتیب می توانید به میزان دل خواه آب لیمو بگیرید و باقی را برای دفعات بعد کنار بگذارید.

5. پیاز را لای جوراب تمیز بپیچید

قدیمی ها پیاز را لای یک جوراب بلند و نازک می انداختند و جوراب را بین پیازها گره می زدند تا هوای تازه به پیازها برسد و مدت ها تازه بمانند. این ترفند هنوز در خانه های ایرانی کاربرد دارد و برای نگهداری این ماده غذایی عالی عمل می نماید.

یک نکته مهم: جای پیاز برش خورده در یخچال نیست! مگر اینکه در یک کاسه آب یا کیسه فریزر بگذارید و محکم ببندید. پیاز پوست کنده و برش خورده اگر در فضای اتاق یا یخچال بماند، به سرعت آلودگی محیط را جذب می نماید و خراب می گردد.

6. سیب زمینی و سیب را باهم نگه دارید

سیب هم مثل موز گاز اتیلن فراوری می نماید و منجر به رشد بهتر میوه های دیگر می گردد اما اگر سیب زمینی را کنار سیب نگه دارید، دست کم تا چند هفته خبری از جوانه های سبز آزاردهنده روی سیب زمینی نیست.

7. کرفس را لای فویل آلومینیومی بپیچید

چرا فویل آلومینیومی؟ چون فویل برخلاف کیسه های پلاستیکی گاز اتیلن را از خود عبور می دهد و جلوی تجمع رطوبت و فساد سریع تر را می گیرد. بعلاوه می توان ساقه های کرفس را در یک ظرف دربسته یا لای یک پارچه نم دار در یخچال نگهداری کرد که در این صورت طول عمر کوتاه تری دارد. در نهایت اگر می خواهید این گیاه را تا فصل بعد سالم نگه دارید، آن را بلانچ کنید و در فریزر بگذارید.

8. موز را در کیسه پلاستیکی بگذارید

روش نگهداری موز تا حد زیادی به شرایط این میوه بستگی دارد. موز سبز بهتر است در دمای اتاق بماند تا کمی نرم گردد، در حالی که جای موز رسیده داخل یخچال است. بعد از سفارش میوه تازه می توانید تاج چوبی ضخیم دسته موز را با پلاستیک بپوشانید یا تک تک موزها را جدا کنید و دور ساقه را با پلاستیک بپوشانید و در یخچال بگذارید؛ اما اگر می خواهید موز رسیده دست کم 3 تا 4 ماه سالم بماند، پوستش را بکنید، حلقه حلقه برش بزنید، روی یک سینی بچینید و در فریزر بگذارید.

9. گوجه فرنگی را بیرون یخچال نگه دارید

گوجه فرنگی هوادار سرما نیست و دمای اتاق را ترجیح می دهد. هوای سرد یخچال عطروطعم این ماده غذایی را می گیرد و خیلی زود آن را آبکی می نماید. گوجه ها را روی پیشخان آشپزخانه طوری بچینید که جای ساقه به طرف پایین باشد. اینجا سفت ترین جای گوجه فرنگی است و دیرتر از قسمت های دیگر نرم می گردد.

10. برش های سیب را در آب نمک بخیسانید

سیب برش خورده عمر طولانی ندارد و خیلی زود قهوه ای می گردد. برای اینکه چند روزی جلوی این اتفاق را بگیرید، تکه های سیب را در یک کاسه آب نمک سرد بخیسانید تا جلوی اکسیدشدن میوه گرفته گردد.

بعد از 5 دقیقه سیب ها را از آب نمک خارج کنید، در یک کیسه پلاستیکی بریزید، چند سوراخ کوچک روی کیسه ایجاد کنید و آن را در یخچال بگذارید. یکی دیگر از ترفندهای نگهداری سیب، نگهداری در فضای خنک و مرطوب زیرزمین خانه است. فضای خنک و تاریک زیرزمین تردی سیب را حفظ می نماید و آن را مدت ها تازه نگه می دارد.

منبع: parsnaz.com

منبع: فرارو

به "چند روش ساده برای تر و تازه نگه داشتن میوه و سبزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند روش ساده برای تر و تازه نگه داشتن میوه و سبزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید