کشف رابطه بین شکر و فراموشی ، چطور میل شدید به مصرف مواد قندی را مهار کنیم؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، پیشرفت در زمینه کشت نیشکر و تصفیه آن در کشورهایی با آب وهوای مناسب سبب شد شکر به عنوان ماده ای ارزشمند وارد صنعت غذا شود و در میان مردم محبوبیت بسیاری یابد.اما تحقیقات جدید پزشکی نشان می دهد مصرف زیاد این ماده غذایی موجب بروز اختلال در هیپوکامپوس، مرکز کلیدی حافظه، می شود.

کشف رابطه بین شکر و فراموشی ، چطور میل شدید به مصرف مواد قندی را مهار کنیم؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا،

شواهد نشان می دهد مصرف زیاد قند موجب بروز مسائل بسکمک می شود. افزایش وزن، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان از جمله این مسائل است. همچنین شکر را به عنوان منبع کالری پوچ نیز می شناسند که به رغم افزایش کالری دریافتی بدن، ارزش غذایی ندارد. با این همه ما عاشق خوراکی های شیرین هستیم و مقاوت در برابر رعایت رژیم غذایی شیرین برای بسکمک از ما سخت است.

خبرآنلاین در گزارشی در این زمینه نوشت: بدن انسان با قند یا دقیق تر با گلوکز کار می کند. گلوکز از یک واژه یونانی به معنی شیرینی می آید. گلوکز سوخت اصلی سلول های بدن از جمله سلول های مغزی است.

برای اجداد و نیاکانمان نیز غذاهای شیرین منبع عالی انرژی و احساس خوشی بودند و از سوی دیگر غذاهای تلخ و ترش موجب حس ناخوشایند می شدند. به همین دلیل سیستم مغزی ذاتی انسان بر پایه شیرینی بنا شده و منبع سوخت آن نیز شیرینی است.

هنگامی که غذای شیرین می خوریم، سیستم دوپامین مزولیمبیک (سیستم پاداش) در مغز فعال می شود. دوپامین ماده ای شیمیایی است که می تواند در پاسخ به یک اتفاق خوب و مثبت ترشح شود. هنگامی که دوپامین به دلیل خوردن شیرینی ترشح شود، فرد را به دنبال یافتن بیشتر آن شیرینی سوق می دهد.

امروزه یافتن غذاهای شیرین مانند نیاکانمان مشکل نیست، ولی متاسفانه عملکرد مغز ما هنوز همان طور است. پس هنگامی که بیش از حد قند مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

  • شیرینی می تواند حافظه را دچار اختلال کند

یکی دیگر از مناطق تحت تاثیر قند هیپوکامپوس، مرکز کلیدی در حافظه، است. تحقیقات نشان می دهد موش هایی که از رژیم های غذایی شیرین استفاده کردند قادر نبودند اشیایی را که قبلا دیده بودند به یاد آورند. تغییرات ناشی از قند در هیپوکامپوس به کاهش تولید نورون ها می انجامد که در کدگذاری خاطرات نقشی اساسی دارند و همچنین افزایش تولید مواد شیمیایی سبب بروز التهاب می شود.

سازمان جهانی غذا پیشنهاد می کند برای محافظت از مغز در برابر چنین مسائلی بهتر است میزان مصرف شکر را محدود کنیم و آن را به 5 درصد میزان کالری مصرفی در روز (حدود 25 گرم) کاهش دهیم.

  • چطور میل شدید به مصرف مواد قندی را مهار کنیم؟

کنار گذاشتن برخی عادت ها مانند خوردن دسر و شیرینی کار آسانی نیست. با این حال گام هایی ساده وجود دارد برای این که بتوانید علاقه خود را به مصرف شکر کاهش دهید و بدین ترتیب از ابتلا به بیماری در امان بمانید. پایگاه اطلاع رسانی دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت یکی از این گام ها را انتخاب مواد غذایی سالم معرفی کرده و خوردن این خوراکی های مفید را پیشنهاد داده است:

توت ها: یک انتخاب عالی و مغذی برای توقف هوس مصرف قند هستند. توت ها طعم شیرین دارند، اما به دلیل محتوای بالای فیبر به حفظ وزن در محدوده سالم کمک می کنند. علاوه بر این، توت ها دارای ترکیباتی گیاهی اند که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. مصرف توت ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت منجر می شود.

شکلات تلخ: یکی از گزینه های غذایی است که مصرف کنندگان آن گزارش کرده اند میل شدید به مصرف شکر را کاهش می دهد. شکلات تلخ حاوی بیش از 70 درصد کاکائو است و ترکیبات گیاهی سالم مانند پلی فنل ها را دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی پلی فنل ها به بهبود سلامت قلب کمک می کند.

دانه های چیا: منبع خوبی از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا 3 فیبر غذایی محلول و ترکیبات گیاهی سالم هستند. در واقع 40 درصد از دانه های چیا را فیبرهای محلول تشکیل می دهند.

حبوبات: حبوباتی مانند عدس و نخود فرنگی حاوی منابع گیاهی مانند فیبر و پروتئین هستند. در واقع یک فنجان عدس به شما 18 گرم پروتئین و 16 گرم فیبر می رساند. هر دو این مواد مغذی میل شدید به مصرف شکر را کاهش می دهد. مصرف عدس همچنین به کاهش وزن کمک می کند.

ماست: یک میان وعده سالم حاوی پروتئین بالا و کلسیم است. ماست می تواند یک میان وعده مفید برای تنظیم اشتها و کاهش میل به مصرف شکر باشد. ماست یونانی کم چرب در میان انواع ماست انتخاب سالم تری است.

خرما: حتی نوع خشک آن سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی مفید است. مصرف چند عدد خرما به جای نوشابه و آب نبات می تواند میل شدید شما را به مصرف شکر مهار کند.

سیب زمینی شیرین: سرشار از کربوهیدرات، فیبر و تعدادی از مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ویتامین سی است. کربوهیدرات های سالم موجود در سیب زمینی شیرین پخته شده راهی سالم برای مهار مصرف شیرینی است.

آلو: سرشار از فیبر و مواد مغذی است و طعم بسیار شیرینی دارد. محتوای بالای فیبر آلو و سوربیتول های طبیعی موجود در آن به کاهش یبوست کمک می کند. سوربیتول نوعی قند طبیعی است که به آرامی در روده جذب می شود.

تخم مرغ: پروتئین بالای آن میل شما را به مصرف شکر کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است مصرف یک صبحانه با پروتئین بالا گرسنگی را کاهش می دهد و هورمون گرسنگی یعنی گرلین را مهار می کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف رابطه بین شکر و فراموشی ، چطور میل شدید به مصرف مواد قندی را مهار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف رابطه بین شکر و فراموشی ، چطور میل شدید به مصرف مواد قندی را مهار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید